گامی مثبت اما ناکافی/«۵۵ کولبر روستای هزارخانی» مشغول به‌کار شدند

  • ۲ سال قبل

یکی از مهمترین مسائل و موضوعات مرتبط با مناطق غربی و شمالغربی کشور حتما پدیده شوم و نامبارک «کولبری» است که بنا به اقتضای شرایط نامساعد اقتصادی و معیشتی حاکم بر آن مناطق ایجاد شده است.

جوانان این مناطق برای گذران زندگی و امرار معاش مجبور می شوند که راهی مسیرهای پر پیچ و خم و البته خطرناک کوهستان شوند تا کولبری کرده و بارهای سنگینی را برای صاحبان آن کالاها جابجا کنند.

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران بنا به رسالتی که دارد به دفعات گزارشاتی را در این خصوص منشتر کرده است تا شاید مسئولین دولتی ایران و دستگاه های مرتبط با این موضوع وارد عمل شده و این پدیده شوم را از اساس ریشه کن کنند.

در همین ارتباط خبر خوشی منتشر شد که این امیدواری را ایجاد کرد که میتوان با عملکرد و عزمی جدی و البته با برنامه ای مشخص و هدفمند، برخوردی مناسب با این موضوع صورت گیرد.

آن خبر خوش برای کولبران این بود که «مرتضی نیازی» معاون اشتغال اجتماع محور بنیاد برکت گفت: «بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام برای ۵۵ کولبر روستای هزارخانی در استان کردستان شغل ایجاد کرده است.»

نیازی، با اعلام این خبر افزود که ۵۵ کولبر روستای هزارخانی از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد در استان کردستان صاحب شغل شده‌اند و کولبری را ترک کرده‌اند.

وی گفت که بیشتر این کولبران به مشاغل کشاورزی، پرورش دام سبک و صنایع دستی مشغول شده‌اند و همچنین اشتغال‌زایی برای کولبران فقط به خودشان محدود نمی‌شود و خانواده آن‌ها از جمله همسران‌شان را هم شامل می‌شود.

معاون توسعه اشتغال اجتماع‌محور بنیاد برکت با اشاره به میانگین سن کولبری در استان‌های غربی کشور، اظهار داشت که میانگین سن کولبری ۳۰ تا ۴۰ سال است اما در روستای هزارخانی از جوان ۱۸ ساله تا افراد مسن ۶۰ ساله به کولبری مشغول بودند.

نیازی تاکید کرد که تمام تلاش ما بر این است که این افراد برای همیشه کولبری را کنار بگذارند و شغل ثابت و پایداری داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد که در سال آینده به افرادی که مایل به توسعه کسب و کارشان باشند، تسهیلات تکمیلی اشتغال پرداخت خواهد شد.

در این خصوص ضمن ابراز خرسندی از اقدام بنیاد مذکور در قبال «کولبران» و خانواده های آنها، باید بر این مهم بار دیگر تاکید کنیم که برخورد با موضوع «کولبری» نباید کوتاه مدت و صرفا مُسکن محور باشد.

این امر حتما باید با برنامه ریزی جامع و در نظرگرفتن ابعاد مختلف زندگی آنها باشد تا بتوان نسبت به ریشه کن کردن این پدیده نامبارک اقدامات گسترده و مستمری انجام داد.

اقدام صوت گرفته از سوی بنیاد برکت هرچند گامی رو به جلو و مثبت ارزیابی می شود اما قطعا برای حل و فصل مشکلات متعدد کولبران «کافی نیست».

شایان ذکر است که رئیس جمهور ایران دو ماه پیش در نشستی نسبت به ساماندهی وضعیت نامساعد کولبران به دستگاه های اجرایی ذی ربط دستور رسیدگی داد.

امیدواریم که روند عملیاتی شدن دستور رئیس جمهور را از سوی قوای سه گانه و به خصوص دستگاه های مرتبط با این موضوع، از این پس جدی تر و سریع تر شاهد باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب