مرگ نوجوانان کُردِ ایرانی؛ محصول مشترک پ.ک.ک و ارتش ترکیه

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و به نقل از رسانه‌های پ.ک.ک، مرگ نوجوانان کُرد ایرانی در جنگ ارتش ترکیه و گروه پ.ک.ک و شاخه‌های آن از جمله پژاک، همچنان ادامه دارد و گروه پ.ک.ک مشخص نمی‌کند که چرا نوجوانان کُرد ایرانی باید قربانی جنگ این گروه با ترکیه شوند. خبرگزاری فرات، ارگان رسمی پ.ک.ک در تاریخ جمعه 29 مِی 2020 میلادی، خبر کشته شدن دو نوجوان کُرد ایرانی عضو پژاک را مخابره و اعلام کرده است این افراد در جنگ با ارتش ترکیه کشته شده‌اند.

خبرگزاری فرات اعلام کرده است در حمله هوایی چهارشنبه (27 می 2020) جنگنده‌های ترکیه دو گریلا کشته شده‌اند که این اقدام با همکاری عناصر نفوذی ارتش و سازمان اطلاعات ترکیه صورت گرفته است. جزئیات این خبر را دیدبان حقوق بشر کردستان ایران اعلام کرده بود (اینجا را بخوانید). پژاک مدعی شده در این حملات در منطقه آسوس (اقلیم کردستان عراق) علاوه بر دو نیروی این گروه، سه فرد دیگر کشته شده‌اند، اما هویت آنها را اعلام نکرده و تاکید کرده سه کشته دیگر به‌عنوان مهمان قصد دیدار با دو نیروی کشته شده را داشته‌اند. فارغ از مسائل سیاسی و نظامی و بدون توجه به دلایل جنگ ترکیه با پ.ک.ک، همچنان این سوال به قوت خود باقی است که چرا باید نوجوانان کُرد ایرانی در جنگ پ.ک.ک و ترکیه کشته شوند؟ پ.ک.ک و پژاک چرا محل دفن این افراد را مشخص نمی‌کنند و اصولا چرا این نوجوانان باید اسلحه به دست بگیرند؟ چرا پ.ک.ک تعداد بی‌شماری کودک‌سرباز دارد؟

 فراز بهنورد با کد سازمانی رباز سنه (متولد سنندج)

عکس منتشر شده توسط خبرگزاری پ.ک.ک (فرات) به خوبی نشان دهنده سن کم این نوجوانان است و واضح می‌باشد که آنها در سنین کمتری عضو شده‌اند. جای این افراد مدرسه است یا قندیل؟ پژاک و پ.ک.ک آنها را ربوده‌اند یا فریب داده‌اند؟ آیا کسی پیش از این خبر و حملات ترکیه، به خانواده این نوجوانانِ کُرد گفته بود فرزندانشان در چه حالی زندگی می‌کنند؟ چرا پ.ک.ک و پژاک بر خلاف مقررات بین‌المللی و کنوانسیون‌های جهان‌شمول به عضویت کودکان و نوجوانان در گروه خود خاتمه نمی‌دهند؟

فخرالدین علی‌نژاد با کد سازمانی زنار بروسک (متولد ماکو)

تا چه زمانی باید کودکان ایرانی ربوده شوند و فریب بخورند و در کوهستان دفن شوند؟ پ.ک.ک و پژاک، با این همه کشتار، چه دستاوردی برای جامعه کُردی داشته‌اند؟ جنگ پ.ک.ک و ترکیه، چه ارتباطی با ایران دارد؟ این جنگ چه دستاوری برای مردم کُرد ایران جز داغ فرزندان و بیوه شدن زنان و ربایش دختران داشته است؟ دیدبان حقوق بشر کردستان ایران قصد دارد در سلسله گزارش‌های مستند خود به سراغ اعضای ایرانی پ.ک.ک و پژاک برود که هرگز به کشور بازنگشته‌اند و به ادغان خبرگزاری فرات کشته‌ شده‌اند. نفر اول این پرونده، آرش شادی است (اینجا را بخوانید) متاسفانه این لیست بسیار طولانی است، اما پژاک همچنان به افراد مندرج در آن اضافه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب