محمد خلیل: پ.ک.ک. تهدیدی خطرناک برای شنگال است

  • ۳ سال قبل

محمد خلیل، قائم مقام شنگال، می‌گوید تعدادی از خانواده‌های کرد ایزدی که به شنگال برگشته بودند ناچار شدند دوباره آواره شوند و دلیل آن نیز ناآرامی‌های ناشی از حضور گروه‌های مسلح وابسته به پ.ک.ک. است که امنیت و ثبات را در این منطقه از بین برده‌اند.

محمد خلیل افزود: بازگشت آوارگان به شنگال و مناطق تابعه متوقف شده و تعداد زیادی از خانواده‌های بازگشتی نیز دوباره منطقه را ترک می‌کنند؛ چون تهدید حضور پ.ک.ک. در آن بسیار جدی و خطرناک است. پ.ک.ک. مانع اجرای توافق بغداد- اربیل می‌شود که برای عادی کردن وضعیت شنگال امضا شده بود. پ.ک.ک. مانع اجرای خدمات اداری و امنیتی در شنگال نیز شده است. تنها راه‌حل مشکل شنگال خروج گروه‌های مسلح وابسته به پ.ک.ک. است. چون ترکیه تهدید کرده به خاطر حضور پ.ک.ک. در شنگال به این منطقه حمله خواهد کرد و اکنون بارها منطقه را بمباران نموده؛ اما پ.ک.ک. درخواست بغداد و اقلیم کردستان برای خروج از شنگال را رد می‌کند.[1]

گفتنی است پس از حمله داعش، فرار پیشمرگه، استقرار تحمیلی پ.ک.ک. در شنگال و به ویژه پس از همه‌پرسی غیرقانونی استتقلال اقلیم کردستان، اوضاع مردم در مناطق مختلف به ویژه شنگال بسیار به هم ریخته است. تعطیلی ادارت و بلاتکلیف ماندن امور مردم از جمله زمینه‌هایی است که سبب شده تا مردم ناچار شوند برای ساده‌ترین امور اداری به شهرهای دیگر رفت‌و‌آمد کنند و این امر علاوه بر هزینه مشکلات دیگری را نیز به همراه دارد. گزارش‌های محلی حاکیست 12 اداره شنگال تعطیل‌اند و یک معلم می‌گوید هر ماه ناچار است سه بار به موصل، تل کیف، دهوک مراجعه کند تا بتواند یک کار اداری را به انجام برساند. خیری خلف، معلم، می‌گوید اگر بخواهیم کاری اداری در شنگال انجام دهیم ممکن نیست. چون همه ادارات تعطیل هستند و ما ناچار باید به شهرهای دیگر مراجعه کنیم.

مردم محلی می‌گویند از مجموع 24 اداره دولتی فقط 12 اداره فعال هستند و بقیه به خاطر حضور گروه‌های مسلح غیرقانونی تعطیل شده‌اند. نجم جبوری، استاندار موصل، می‌گوید در تلاش هستیم هماهنگی‌های لازم را با بغداد انجام دهیم و یکی از موارد توافق اربیل-بغداد نیز در موضوع امور اداری بود تا وضعیت نیروهای اداری و امنیتی شنگال مشخص شود. پنج ماه از زمان این توافق می‌گذرد اما هنوز اجرایی نشده است. مردم و مقامات اقلیم کردستان حضور گروه‌های غیرقانونی مسلح مانند پ.ک.ک. را مانع اجرای این توافق می‌دانند.

در تحولی دیگر مرتبط با پ.ک.ک، نیروهای امنیتی ترکیه یکی از محافظان سابق مراد کاراییلان، فرمانده شاخه مسلح پ.ک.ک.، را کشتند. وزارت کشور ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد این تروریست به نام «هوران هورامان آبیدر» با نام واقعی حسن محمودی کشته شد. طبق بیانیه مذکور، این تروریست در لیست قرمز قرار داشت و از محافظان مراد کاراییلان بود.

مراد کاراییلان

 

مراد کاراییلان با نام سازمانی جمال نیز تحت تعقیب قرار دارد و سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه قبلا قسم خورده بود او را دستگیر و تکه‌تکه کند. سویلو، مراد کاراییلان را مسئول قتل 13 اسیر ترکیه در حملات گاره اعلام کرد.[2]

[1].https://www.basnews.com/kr/babat/680340

[2].https://toysmatrix.com/turkey-kills-ex-guard-of-pkks-acting-leader-karayilan/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب