ضرب الاجل ارتش عراق به پ.ک.ک برای خروج از شهر سنجار

  • ۳ سال قبل

منابع امنیتی در شهر سنجار عراق تاکید کردند فرماندهی ارتش عراق به عناصر مسلح گروه تروریستی پ.ک.ک تا ماه آوریل برای ترک سنجار مهلت داده است. منابع امنیتی در شهر سنجار عراق تاکید کردند فرماندهی ارتش عراق به عناصر مسلح گروه تروریستی پ.ک.ک تا ماه آوریل برای ترک سنجار مهلت داده است تا توافق امضا شده برای عادی‌سازی اوضاع در این شهر که پنج ماه پیش میان اربیل و بغداد امضا شد، عملا اجرا شود. بر اساس توافق بغداد و اربیل، پلیس و دستگاه‌های امنیت ملی و اطلاعات منحصرا مسئولیت امنیت داخل سنجار را برعهده خواهند داشت و دیگر یگان‌ها و گروه‌های مسلح با نظارت فرماندهی عملیات مشترک و الحشد الشعبی به خارج از شهر انتقال داده خواهند شد. در این توافق همچنین تصریح شده که امنیت سنجار با تعیین 2500 نیروهای امنیتی داخلی تقویت خواهد شد و مشارکت عادلانه آوارگان سنجاری موجود در اردوگاه‌ها در این نیروها تضمین خواهد شد به طوری که 1000 تن از این نیروهای امنیتی از اهالی سنجار و 1500 تن از آوارگان تشکیل خواهد شد.

در ادامه بند مربوط به محور امنیتی همچنین ذکر شده که به حضور پ.ک.ک از سنجار و مناطق اطراف آن پایان داده خواهد شد و این گروه هیچ نقشی در این منطقه نخواهد شد. در همین رابطه، «حیدر ششو»، از فرماندهان نیروهای هم‌پیمان با پیشمرگه در اقلیم کردستان گفت: ارتش عراق به عناصر مسلح پ.ک.ک تا ماه آوریل فرصت داده تا از مرکز شهر سنجار خارج شوند. وی با بیان اینکه در صورت مخالفت پ.ک.ک، به احتمال زیاد شاهد بکارگیری زور برای اخراج عناصر این گروه از سنجار خواهیم بود، گفت: نیروهای پ.ک.ک در ساختمان‌های دولتی متمرکز هستند. «عماد باجلان»، از رهبران حزب دموکرات اقلیم کردستان هم افزود: اربیل و بغداد اصرار دارند که توافق سنجار اجرایی شده و آوارگان به شهر بازگردند.

باجلان افزود: اعضای پ.ک.ک به منافع عراق و اقلیم کردستان آسیب بسیاری وارد کردند و منجر به بروز مشکلات امنیتی در سنجار شدند. در مقابل، «شیخ شامو»، مشاور نخست وزیر اقلیم کردستان در امور ایزدی‌ها خروج پ.ک.ک از سنجار بدون درگیری یا رویارویی با ارتش عراق را دور از ذهن دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب