اعتراف ق.س.د. به استفاده از کودکان به‌عنوان سرباز در این گروه؛ استقبال دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، در جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه کودکان یکی از مهمترین قربانیان هستند. آنان یا کشته می‌شوند و یا به عنوان کودک‌سرباز به جنگ فرستاده و سرانجام به صورتی دیگر کشته می‌شوند. گروه‌ها و سازمان‌های مسلح غیردولتی مهمترین نقض‌کنندگان حقوق کودکان به عنوان کودک‌سرباز هستند. در همین راستا ستاد فرماندهي نيروهاي سوريه دموكراتیک (ق.س.د.) که تحت امر شورای فرماندهی پ.ک.ک اداره می‌شود، به تازگی و پس از افشای استفاده از کودکان به عنوان سرباز و مکاتبات دیدبان حقوق بشر کردستان ایران با نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری برای فشار بر این گروه در جهت توقف این پدیده شوم، اعلام کرده که تصميم گرفته نيروهايش را با هماهنگي نيروهاي اداره خودگردان در شمال سوريه از مراكزي كه به عنوان مدرسه مورد استفاده قرار مي‌گيرند، خارج بکند. ق.س.د. همچنین گفته كه به توافق بين‌المللي درباره حفظ كودكان و دور كردن آنان از درگيري‌هاي نظامي پايبند است. پیشتر، یک نهاد حقوق بشری مستقر در ژنو به نام «سوری‌های خواهان عدالت و حقیقت» در مورد جذب کودک‌سربازان در سوریه گزارشی ویژه منتشر کرده و نوشته بود که «نیروی سوریه دموکراتیک علی‌رغم تعهدات اداره خودگردان و امضای تعهد در ۲۰ ژوئن سال ۲۰۱۹ در مقر سازمان ملل در ژنو برای پایان دادن به جذب کودک سرباز و بکارگیری کودکان زیر ۱۸ سال، هنوز هم به عضویت اجباری و همراه با فریب و ارعاب کودکان ادامه ‌می‌دهد. طبق این تعهد، نیروی سوریه دموکراتیک بایدبه طور کامل به عضویت کودک سربازان پایان دهد و کودک سربازان کنونی در عضویت خود را نیز آزاد کند. همچنین، این نیروی شبه‌نظامی متعهد شد تا برای جلوگیری از عضویت کودکان و استفاده از آنان اقدامات پیشگیرانه انجام دهد». (لینک پایین)

ادامه جذب کودکان به عنوان سرباز در نیروی سوریه دموکراتیک

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران طی گزارش‌های متعددی که منتشر کرده، با اطلاع‌رسانی به مجامع حقوق بشری خواستار توقف استفاده از کودکان به عنوان سرباز توسط پ.ک.ک و شاخه‌های تحت امر این گروه شبه‌نظامی شده بود. زیرا ی.پ.گ و ی.پ.ژ، به دلیل استفاده از کودکان به عنوان سرباز مورد انتقاد بین‌المللی قرار گرفته‌اند. همان کاری که پ.ک.ک از زمان تاسیس، مرتکب شده است. در آغاز سال ۲۰۱۳ بود که ی.پ.گ و ی.پ.ژ توافق موسوم به فراخوان ژنو را امضا کردند. فراخوانی که مدافع حقوق کودکان در مناطق جنگ زده است. اگرچه به نظر می‌رسد که کردها تحت تاثیر این اقدام بین‌المللی قرار نگرفتند، زیرا گزارش‌های رسمی سال گذشته میلادی نشان می‌دهد ۳۷۳ کودک، از منبج، رقه، دیرالزور به عنوان کودک سرباز به صورت فعال در صفوف این گروه‌ها مورد استفاده قرار گرفتند. همچنین ثابت شده است که ۴۰۷ کودک نیز دختر زیر ۱۵ سال بوده‌اند.

یک کودک‌سرباز در مناطق کردنشین سوریه

دید‌بان حقوق بشر در گزارش ۳ اوت ۲۰۱۸ از رواج پدیده تلخ کودک‌سربازی در یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه انتقاد کرده است. دیدبان حقوق بشر اعلام کرد: «یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ: شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه وابسته به پ.ک.ک.) در شمال شرقی سوریه و مناطق کردنشین این کشور، به طور سازماندهی شده اقدام به بکارگیری کودکان به ویژه دختران برای اعزام آنها به میادین جنگی کرده است». این اقدام که مصداق نقض حقوق کودکان و کنوانسیون حقوق کودک است، در حالی صورت گرفته که این گروه شبه‌نظامی، پیشتر تعهد داده بود این اقدام را متوقف نماید. دیدبان حقوق بشر تاکید کرده که دولت ایالات متحده آمریکا که از نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF- قسد) پشتیبانی می‌کند، باید این گروه را ترغیب کند تا به سواستفاده خود از سربازان کودک پایان دهد. (لینک پایین).

دید‌بان حقوق بشر: کودک‌سربازی در ی.پ.گ رواج دارد

نمایی از گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران از نهادهای بین‌المللی و نهادهای داخلی مسئول می‌خواهد این موضوع مهم را پیگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب