نهاد “سوری‌های خواهان عدالت و حقیقت”: ق.س.د. همچنان کودک سرباز می‌گیرد

  • ۴ سال قبل

یک نهاد حقوق بشری مستقر در ژنو به نام “سوری‌های خواهان عدالت و حقیقت” در مورد جذب کودک سربازان در سوریه گزارشی ویژه منتشر کرد. نیروی سوریه دموکراتیک علی‌رغم تعهدات اداره خودگردان و امضای تعهد در 20 ژوئن سال 2019 در مقر سازمان ملل در ژنو برای پایان دادن به جذب کودک سرباز و بکارگیری کودکان زیر 18 سال، هنوز هم به عضویت کودکان ادامه ‌می‌دهد. طبق این تعهد، نیروی سوریه دموکراتیک بایستی به طور کامل به عضویت کودک سربازان پایان دهد و کودک سربازان کنونی در عضویت خود را نیز آزاد کند. همچنین، متعهد شد تا برای جلوگیری از عضویت کودکان و استفاده از آنان اقدامات پیشگیرانه انجام دهد.

از میان موارد ثبت شده در تحقیقات “سوری‌های خواهان عدالت و حقیقت”، شش کودک از مواردی هستند که عضو نیروی سوریه دموکراتیک در سال 2020 هستند. این موارد نشان ‌می‌دهد نیروی سوریه دموکراتیک علی‌رغم امضای تعهدنامه در مقر سازمان ملل در ژنو در سال 2019 هنوز به تعهدات خود به طور کامل عمل نکرده است. این نهاد حقوق بشری به سه مورد جذب کودک سرباز توسط خود نیروی سوریه دموکراتیک اشاره ‌می‌کند در حالی که سه مورد دیگر نیز در زمان تنظیم گزارش در اواسط ماه مه 2020 به تازگی عضو شده بودند.

نیروی سوریه دموکراتیک که کمترین تعهدی برای اجرای برنامه خود دارد، در اواخر سال 2019 و اوایل سال 2020 حداقل در محله شیخ مقصود حلب و الشهبا در شمال مناطق روستایی حلب شش کودک را عضو کرده است. در بین این افراد حسن 16 ساله، س. عیسی 16 ساله، ر. عثمان 16 ساله نیز هستند. پس از افشاگری والدین این کودکان در رسانه‌ها و درخواست آزادی کودکان از نیروی سوریه دموکراتیک، در چند مرحله تعدادی از کودکان آزاد شدند.

از طرفی، دختران کم سن مانند عایشه محمد 15 ساله، یاسمین رشید 14 ساله، سلطانه بکر 16 ساله در زمان انتشار این گزارش هنوز هم در نیروی سوریه دموکراتیک بودند. شایان ذکر است شرایط این دختران در حالیست که خویشاوندان این دختران با ارائه جزئیات در این گزارش مستند خواهان آزادی آنان شده‌اند.

“سوری‌های خواهان عدالت در گزارشات منتشره خود در 2018 و 2019 در مورد تعدادی از کودک سربازان در همه گروههای فعال از جمله  نیروی سوریه دموکراتیک و “یگان‌های مدافع زن” در سوریه منتشر کرده بود. این کودکان عبارتند بودند از سلیما عبدالرحمن علی 14 ساله، عاویش بوزان بوزان 16 ساله که بعدا آزاد شدند. دختر دیگر به نام یاسمین عارف 17 ساله که بعدا کشته شد. جمال جلال جبو از عفرین و 15 ساله نیز در سال 2019 به عنوان کودک سرباز عضو نیروی سوریه دموکراتیک شد.

در 12 دسامبر سال 2019، یگان‌های مدافع زن شاخه نیروی سوریه دموکراتیک درخواست س. عیسی برای عضویت را پذیرفت. خانم عیسی 16 ساله و از آوارگان عفرین پس از عضویت به منطقه الشهباد برده شد. عبدو عیسی عموی 46 ساله این دختر که در بیروت است تایید کرد این دختر همراه مادرش در کمپ زندگی ‌می‌کرد و توسط ی.پ.ژ. به عضویت در آورده شده است. او این را نقض حقوق بشر خواندو در 15 ژانویه به “سوری‌های خواهان عدالت و حقیقت” گفت:

“روز 12 دسامبر برادرزاده من از کمپ ناپدید شد. وقتی مادرش به دنبال او رفت، مسئولان کمپ که به اداره خودگردان وابسته اند به او گفتند دخترش را همراه تعداد دیگر از کودکان به آموزش 15 روزه فرستاده اند. اما پس از 15 روز دخترش باز هم نیامد. او اواخر 2019 تلفن کرد و گفت از یکی از مقرهای ی.پ.ژ. فرار کرده است. تلاش او ناموفق بود چون نیروهای مقر او را دوباره دستگیر کرده بودند.

یاسمین، دختری یتیم از محله شیخ مقصود حلب در 27 نوامبر به عضویت در آورده شد و به درخواست مادرش اهمیت ندادند که خواهان ازادی دخترش بود. لیلا کوتو 43 ساله چنین ‌می‌گوید:

“آن روز دخترم برای دیدن دوستش رفت و برنگشت. بلافاصله  فهمیدم ی.پ.ژ.  او را برده است. به همه مراکز نظامی اداره خودگردان رفتم تا دخترم را برگردانم اما اجازه ندادند. گفتند با اراده خود آمده لذا بر نمی‌گردانیم. خیلی تلاش کردم اما موفق نشدم. حتی تهدید کردم اگر دخترم را برنگردانند خودم را آتش ‌می‌زنم اما جواب رد دادند.”

سلطانه بکر از منطقه شیه/شیخ الحدید عفرین سرنوشتی مشابه داشت. او در روستایی در شمال عفرین همراه خانواده خود زندگی ‌می‌کرد که در 7 ژانویه 2020 به عضویت نیروی سوریه دموکراتیک در آمد. تلاش‌‌های خویشاوندانش برای آزادی او نتیجه نداد. تا 31 مارس و تنظیم این گزارش هنوز هم سلطانه عضو بود.

عایشه ابراهیم در 23 فوریه 2019 عضو شد تا زمان تنظیم این گزارش در 31 مارس هنوز هم عضو است. خانواده او که پس از عملیات بهار صلح از عفرین فرار کرد به ی.پ.ژ. در تل رفعت مراجعه کردند اما جواب رد شنید. به غیر از عایشه خواهرش آمنه 13 ساله نیز در سال 2013 عضو شده بود. یک عضو خانواده که در حلب  است در این مورد  گفت:

“پس از عضویت عایشه، پدرش محمد ابراهیم سکته قلبی کرد. او در نبود دخترش خیلی ناراحت شد. دختر دیگرش آمنه نیز قبلا عضو شده بود. پدرشان اکنون روی ویلچر است.”

وی افزود:

“مازیکین حسو، مادر عایشه، برای یافتن دخترش به مراکز و مقرهای نیروی سوریه دموکراتیک مراجعه نمود. او مدارک را به مقامات این نیرو نشان داد که دخترش هنوز بچه است اما جواب رد شنید. او را آزاد نمی‌کند و ‌می‌گوید با اراده خودش آمده است لذا  برنمی‌گرداند. عایشه دو بار در لیست نیروی سوریه دموکراتیک قرار گرفته. قبلا در سال 2017 در عفرین به مدت یک ماه او را بردند اما سپس رها کردند.       

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب