فساد گسترده در اقلیم کردستان/ خروج پول نفت از اقلیم به دوبی

  • ۳ سال قبل

«چراکسان رفیق»، همسر سابق آشتی هورامی، وزیر سابق منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق، در یک مصاحبه اختصاصی اطلاعات جدیدی از فساد مالی و زندگی با وزیر سابق اقلیم فاش کرده است. وی گفته: «نچیروان بارزانی مرا تهدید کرد که اگر از آشتی هورامی جدا نشوم، مرا به قتل خواهد رساند». زیرا از دید مسعود بارزانی، وجود این زن، مشکل مهمی در پرونده نفت اقلیم بوده است. گفتنی است آشتی هورامی ۴۵ سال از «چراکسان رفیق» بزرگتر بود.

او در این مصاحبه تاکید کرده که مانند دختر خاندان بارزانی برای آنها ارزشمند بوده؛ درست تا زمانی که تصمیم گرفت با آشتی هورامی ازدواج کند و از این خانواده جدا شود.

وی در مصاحبه ادعاهایی را در مورد از دست رفتن یک میلیارد دلار پول نفت اقلیم و قاچاق آن به امارات توسط وابستگان آشتی هورامی اعلام کرد.

هنوز مشخص نیست ادعاهای این زن، برای انتقام شخصی یا انگیزه‌های دیگر است و چقدر صحت دارد.

او در سال ۲۰۱۶ – پس از طلاق –  توسط دادگاهی در اربیل به اتهام فروش چک‌های بانکی به چهار سال زندان محکوم شد.

سایت رسمی حزب دموکرات کردستان عراق، همان زمان اعلام کرد مسعود بارزانی در ۱۷ مه ۲۰۱۶ برای «چراکسان رفیق» به دلیل اتهامات فساد و سواستفاده از وجوه عمومی دستور بازداشت صادر کرده است. با این حال، او هرگز زندانی نشد. اتهامات فساد علیه او به عنوان بخشی از برنامه اصلاحات مسعود بارزانی برای مبارزه با فساد مالی عنوان شده بود.

همچنین رسانه‌ها در ژانویه ۲۰۱۶ گزارش دادند اقلیم کردستان عراق حدود ۲۵۰ میلیون دلار متعلق به وی را ضبط کرده‌اند. منبع این ثروت افسانه‌ای نامشخص بود. چراکسان رفیق در سال ۲۰۱۸ مجددا توسط رسانه‌های حزب دموکرات و در حال اهدا پول به فقرا مشهور شد.

در همان زمان او مرتب از همسر سابقش به دلیل خشونت انتقاد می‌کرد و مدعی بود که علیه هورامی در انگلستان به دلیل فساد اداری اقامه دعوا کرده است. وی به طور مداوم از مسعود بارزانی تعریف و تصاویر او را در حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کرد. وی ادعا کرد که در ازای عدم اجرای حکم و بسته شدن سایر پرونده‌های فساد علیه خود، میلیون‌ها دلار از پول‌های دریافتی از آشتی هورامی را به حزب دمکرات کردستان پس داده است.

فساد نفتی

سیاستمداران مخالف حزب دموکرات می‌گویند میلیاردها دلار از درآمد صادرات نفت مفقود شده است. علی حما صالح، نماینده پارلمان کردستان و معاون کمیته امور اقتصادی و اقتصادی، در آوریل ۲۰۱۶ گفت که ۱٫۱۰۷ میلیارد دلار از درآمد نفت کردستان عراق در سه ماهه اول ۲۰۱۶ از دست رفته است.

صالح گفت: قانونگذاران شواهدی دارند که نشان می‌دهد هورامی صدها میلیون دلار هزینه روی دست اقلیم گذاشته است.

 

بیشتر بخوانید:

ادامه فساد مالی در اقلیم کردستان عراق؛ انتقال پول به لندن

 

گفتنی است بسیاری از سیاستمداران و ناظران کُرد معتقدند که بسیاری از پروژه‌های صنعت نفت در کردستان عراق به روشی غیر شفاف انجام می‌شود. حتی برخی آنها را مخفیانه توصیف کرده‌اند. اکنون صحبت‌های جنجالی رفیق در مورد ثروت نفتی اقلیم و هزینه‌کرد آن، بار دیگر گمانه‌زنی‌ها در مورد فساد مالی در اقلیم را تقویت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب