فساد و آشوب در سلیمانیه: تنش میان شبه‌نظامیان خصوصی با نیروهای آسایش

  • ۳ سال قبل

سواستفاده از قدرت و عدم اقتدار بر شبه‌نظامیان مسلح در اقلیم کردستان عراق و دو شهر مهم اربیل و سلیمانیه به حدی رسیده است که تیراندازی‌های آشکار در خیابان در سلیمانیه تحت حاکمیت اتحادیه میهنی، دیگر عادی شده است. در تازه‌ترین تحول، ده نفر از نیروهای امنیتی در حادثه تیراندازی اواخر دوشنبه شب (21 ژوئن) در محله سارچینار سلیمانیه، زخمی شدند. منبعی که خواست نامش فاش نشود به کانال تلویزیونی محلی NRT گفت که در این حادثه، نیروهای پلیس سلیمانیه و آسایش از یک طرف و واحد نیروی طلایی پیشمرگه از طرف دیگر با یکدگیر درگیر شده‌اند.

نیروی طلایی وابسته به جعفر شیخ مصطفی، معاون رئیس اقلیم کردستان و یکی از اعضای ارشد اتحادیه میهنی کردستان (حزب وابسته به خاندان طالبانی) است. شیخ مصطفی همچنین تأیید کرده که یکی از دخترانش (لانا جعفر شیخ مصطفی) در محل حادثه حضور داشته است. به گفته یک کارمند سوپرمارکت محلی، لانا جعفر شیخ مصطفی پس از متوقف شدن خودرو به دلیل تخلفات رانندگی با نیروهای آسایش درگیر شد و بلافاصله با عصبانیت به شبه‌‍نظامیان تحت امرش پدرش یعنی نیروی طلایی تلفن زد. با حضور نیروهای طلایی در محل حادثه، بلافاصله تیراندازی آغاز شد. ده نفر از نیروهای امنیتی زخمی شدند.

ایروان سعید، تحلیلگر امور خاورمیانه و کاندیدای دکترا در مدرسه کارتر برای صلح و حل اختلافات در آمریکا، اعتقاد دارد «پسران و دختران افراد انقلابی سابق به یك سرطان واقعی در جامعه كُرد تبدیل شده‌اند. تصور کنید که دختر یک مقام ارشد از شبه‌نظامیان خصوصی پدرش می‌خواهد اعضای نیروهای امنیتی را بکشند و زخمی کنند». مردم محلی نارضایتی خود را از اوضاع فعلی و وجود نیروهای خصوصی امنیتی برای افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی بیان می کنند. آنها عصبانی هستند و اعتقاد دارند لانا شیخ مصطفی بدون مجازات، باز هم این رفتار را تکرار خواهد کرد. آنها اعتقاد دارند «فقط در کردستان می‌توان فرزندان فرماندهان نظامی را یافت که دارای ارتش‌های کوچک خود هستند. این یک فساد در سطح یک کشور آفریقایی شکست خورده است».

این اولین باری نبود که شبه‌نظامیان به همدیگر در یک محله شلوغ سلیمانیه شلیک می‌کنند. در 10 فوریه، یک عضو آسایش در نبرد بین نیروهای طلایی و آسایش در ایست بازرسی تاسلوجا در نزدیکی سلیمانیه کشته شد. پنج عضو دیگر آسایش مجروح شدند. آخرین بار هم نخواهد بود. اقلیم دارای دو حکومت و افراد فاسد است و باید در آینده نیز منتظر چنین رخدادهایی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب