سازمان‌های خیریه: ۲۷۰۰ کودک الهول در شرایط غیرقابل تحمل هستند

  • ۲ سال قبل

اربیل، اقلیم کردستان – سازمان نجات کودکان در این هفته هشدار داد که مرگ یک کودک و مجروح شدن دو نفر دیگر در یک تصادف کامیون در هفته جاری نشان دهنده خطراتی است که کودکان در اردوگاه بدنام الهول در شمال شرق سوریه با آن روبرو هستند. گزارش عفو بین‌الملل فشار بر دولت‌ها را برای بازگرداندن ده‌ها هزار کودک در اردوگاه که از سال ۲۰۱۹  خودسرانه از آزادی محروم شده‌اند و در معرض شرایط خطرناک و غیرانسانی قرار گرفته‌اند، افزایش داده است.

به گفته دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، حدود ۶۰,۰۰۰ سوری، عراقی و اتباع کشورهای ثالث، عمدتاً زنان و کودکان، در اردوگاه الهول بدون دسترسی به روند قانونی بازداشت شده‌اند. این کمپ توسط اداره خودگردان شمال و شرق سوریه (AANES) اداره می­‌شود که بارها از کشورهای خارجی از جمله عراق خواسته است تا شهروندان خود را به کشورشان بازگردانند، فراخوانی که توسط نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) به رهبری کردها تکرار شد.

این کمپ علیرغم شهرتش برای اسکان افراد وابسته به دولت اسلامی (داعش)، میزبان هزاران آواره بدون هیچ ارتباطی با این گروه تروریستی است – از جمله ۲۷۰۰۰ کودک که به ویژه با سردتر شدن هوا. با شرایط غیرقابل تحملی روبه‌رو هستند.

یکی دیگر از مؤسسات خیریه، «امداد سوریه» (Syria Relief) ، نسبت به خطراتی که شرایط یخبندان زمستان امسال در کمپ‌ها به همراه خواهد داشت، هشدار داده است.

تصادفات و خشونت نیز از اتفاقات مکرر هستند. دو زن عراقی و یک دختر ۱۶ ساله از یک خانواده در روز دوشنبه در کمپ کشته شدند، زیرا یک کامیون آب متعلق به سازمان غیردولتی بین المللی CARE با چادری که در آن بودند برخورد کرد.

به گزارش نجات کودکان، در این حادثه مرگبار دو کودک دیگر نیز به دلیل جراحات وارده در بیمارستان بستری شدند که یک دختر ۹ ساله به دلیل شکستگی لگن و پاهایش تحت مداوا قرار گرفت.

کامیون­های آب منبع اصلی تامین آب برای کمپ هستند و تصادفات بسیار زیاد است. این موسسه خیریه گفت: «در ۲۰ نوامبر سال جاری، یک دختر ۱۰ ساله از تاجیکستان بر اثر برخورد با کامیون جان خود را از دست داد و یک کودک سه ساله عراقی نیز در ماه اکتبر جان باخت.

نجات کودکان با بیان اینکه از نوامبر ۲۰۲۰، حداقل شش کودک در اثر تصادفات وسایل نقلیه جان خود را از دست داده‌اند، افزود که در سال جاری تا کنون ۱۳ کودک در حوادث ناشی از آتش‌سوزی در الهول جان خود را از دست داده اند.

در اوایل این هفته، عفو بین‌الملل در مورد شرایط وخیم پیش روی ۲۷۰۰۰ کودک در الهول هشدار داد و وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ای را توصیف کرد که در آن پسران ۱۲ ساله تنها به ظن «رادیکال شدن» در آینده و «بدون هیچ مدرکی دال بر خلافکاری.» به زور از خانواده‌های خود جدا می‌شوند تا در مراکز توانبخشی خارج از هول کمپ نگهداری شوند.

دیانا سمعان، پژوهشگر سازمان عفو بینالملل در سوریه گفت: «ده‌ها هزار کودک از سوریه، عراق و بیش از ۶۰ کشور دیگر تنها به این دلیل که دولت‌هایشان از قبول مسئولیت‌های خود و بازگرداندن این کودکان به محیطی امن امتناع می‌کنند، در بدبختی، تروما و مرگ رها شده‌اند.»

 

 

«دولت‌ها باید از زیر پا گذاشتن تعهدات بین‌المللی حقوق بشری خود برای حمایت از حق زندگی، بقا و توسعه این کودکان دست بردارند و فوراً آنها را به وطن خود بازگردانند. علاوه بر این، اداره خودگردان باید مکانیسم روشنی برای بازگشت کودکان سوری، مادران یا پرستاران آنها ایجاد کند.»

گزارش نجات کودکان در مورد نیاز به بازگرداندن کودکان خارجی در اردوگاه‌های الهول و روژ که در ماه سپتامبر منتشر شد، نشان دهنده نرخ بالای قتل در این اردوگاه است.تا کنون ۷۹ نفر در سال جاری کشته شدهاند که سه کودک به ضرب گلوله کشته شدند.

این گزارش همچنین نشان داد که تنها ۴۰ درصد از کودکان در الهول آموزش می­‌بینند. ۶۲ کودک – تقریباً دو کودک در هفته – به دلایل مختلف از ابتدای سال در اردوگاه جان خود را از دست داده‌اند.

هفته گذشته گزارش شد که دو عراقی در الهول در مدت ۲۴ ساعت به ضرب گلوله کشته شدند.

در ماه نوامبر، نیروهای امنیتی داخلی الهول (آسایش) بیش از ۱۲ شهروند عراقی را به ارتکاب تعدادی از تخلفات، در میان ترس از افزایش نرخ جرم و جنایت در اردوگاه دستگیر کردند.

نجات کودکان پیش از این تخمین زده بود که بیش از ۶۰ کودک بریتانیایی در مناطق کردنشین سوریه به دام افتاده‌اند. بریتانیا سه کودک را در ماه اکتبر به کشور بازگرداند و تعداد کل کودکان بریتانیایی بازگردانده شده از الهول را به هفت نفر رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب