دفن بیش از ۱۰۰۰ جسد در گورستان گمنام‌ها؛ نتیجه چهار دهه جنگ پ.ک.ک و ترکیه

  • ۲ سال قبل

برخی رسانه‌های کُردی در ترکیه گزارش دادند که اعضای کشته شده پ.ک.ک در جریان جنگ با ترکیه، بدون اطلاع خانواده­‌شان در قبرستان و بدون نام و نشان دفن شدند.

این رسانه‌ها نوشته‌اند که اجساد زنان یگان‌های مدافع خلق (HPG) وسایر اعضای گروه‌های وابسته به پ.ک.ک، سال‌هاست بدون نام و نشان در گورستان‌ها دفن شده‌اند و خانواده این افراد از محل دفن فرزندان خود اطلاع ندارند.

اگرچه اطلاعات هویتی برخی از افراد دفن شده، فاش شده است، اما درخواست­‌های خانواده­‌ها برای تعیین هویت قبرها و تست DNA بی‌پاسخ مانده است.پس از افزایش تنش‌ها میان پ.ک.ک و ترکیه، گورستان گارزان (Garzan) در روستای اولکا جور (Oleka Jor) در مرکز بیتلیس در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۷ تخریب شد و اجساد با استفاده از تجهیزات مکانیکی خارج شدند. ۲۸۲ جسد در پیاده‌روی کیلیوس (Kilyos) استانبول دفن شد و در چهار سال گذشته تنها ۲۱ جسد به خانواده‌ها تحویل داده شده است.

سیهموس کاراداگ، رئیس مشترک انجمن کمک و همبستگی با خانواده­‌هایی که بستگان خود را از دست داده‌اند (MEBYA-DER) به رسانه‌ها گفته است «درست مانند قبرستان کیلیوس استانبول حداقل ۱۰۰۰ جسد در گورستان ناشناخته وان، سیرت، ماردین، اورفا، آدانا، شرناخ، دیاربکر و باتمان و…. دفن شده‌اند».

 

بیشتر بخوانید:

سفر بدون نتیجه یک خانواده کُرد ایرانی به ترکیه برای تحویل گرفتن جسد فرزند

 

کاراداگ گفت که خانواده‌­ها بارها برای دریافت اجساد خود درخواست داده بودند اما اجساد بدون اطلاع آنها دفن می­‌شوند و بعدها به این­‌ها گورستان گمنام­‌ها اطلاق می‌شود.

وی اظهار داشت: «با این حال، خانواده­‌های افرادی که در آنجا دفن شده‌اند، اجساد را مطالبه می‌کنند. علیرغم اینکه نتایج نمونه‌های DNA از خانواده‌ها ظرف ۲۴ ساعت مشخص بوده است، اما اطلاع‌رسانی به خانواده­‌ها، ماه­‌ها و سال­‌ها طول می­‌کشد. دفن جسد بدون نتیجه DNA خلاف اصول حقوق بشر است. اجساد چند تن از متوفیان نیز در سردخانه­‌های دیاربکر، سیرت و باتمان نگهداری می­‌شوند».

گفتنی است این سیاست ناپدیدسازی اجباری از سوی ترکیه به دلیل هراس از تجمع خانواده‌ها انجام می‌شود. پ.ک.ک نیز بسیاری از اعضای خود را پس از مرگ در کوهستان بدون نام و نشان دفن کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب