شورای امنیت: پ.ک.ک کودک‌سرباز دارد

  • ۴ سال قبل

شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز 29 ژانویه 2020 روز چهارشنبه طی گزارشی اختصاصی در مورد وضعیت کودکان و نقض حقوق آنان در عراق از نیمه دوم سال 2015 تا سال گذشته میلادی به بررسی ابعاد مختلف وضعیت اسفناک زندگی کودکان در گروه‌های مسلح در عراق پرداخته است. این گزارش در بند 25 خود به موارد استفاده از کودکان به عنوان سرباز اشاره کرده و می‌نویسد طبق موارد تایید شده، داعش رتبه اول استفاده از کودک سرباز دارد. شورای امنیت، در ادامه با درج نام حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) آن را نقض‌کننده حقوق کودکان می‌نامد و 19 مورد تایید‌شده کودک سرباز در آن را اعلام کرده است. همچنین نام “یگان‌های مقاومت شنگال” وابسته به پ.ک.ک با 4 مورد، نیروهای مدافع ایزدخان وابسته به پ.ک.ک با 1 مورد، پیشمرگه‌های زروانی وابسته به حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی با 1 مورد و نیروهای مسلح و امنیتی عراق مجموعا با 8 مورد در این گزارش درج شده است. گزارش شورای امنیت مدعی است که از این کودکان به عنوان جنگجو، پیام رسان، عامل انتحاری و …استفاده می‌شود.

این گزارش در بند 40 در مورد پ.ک.ک و گروه‌های مسلح وابسته به آن می‌نویسد: «متوسط سن کودک سربازان عضو پ.ک.ک و شاخه‌های آن 10 الی 13 سال است و این کودکان پس از آموزش مقدماتی نظامی در قندیل راهی جنگ در شنگال و یا شمال سوریه شده‌اند». گفتنی است دیدبان حقوق بشر کردستان ایران بارها در گزارش‌های خود به نمونه‌هایی از کودک‌سربازی در پ.ک.ک و ربایش کودکان توسط پژاک (شاخه ایرانی پ.ک.ک) در مناطق کردنشین ایران اشاره کرده است.

لینک متن اصلی به پنج زبان رسمی سازمان ملل متحد در زیر آمده است:

https://childrenandarmedconflict.un.org/document/report-of-the-secretary-general-on-children-and-armed-conflict-in-iraq-3/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب