ترکیه بزرگترین پایگاهش در عراق را بدون موافقت بغداد احداث می‌کند

  • ۳ سال قبل

پس از گذشت دو روز از انتشار خبری مبنی بر اینکه ترکیه قصد احداث پایگاه نظامی ‌جدیدی در شمال عراق دارد، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه به همراه رئیس ستاد مشترک ارتش و فرمانده نیروی زمینی ارتش ترکیه از یکی از پایگاه‌های ترکیه در اقلیم کردستان بازدید کرد. پیش از این رسانه‌های ترکیه اعلام کردند «سلیمان سویلو»، وزیر کشور ترکیه اعلام کرد کشورش به عملیات نظامی ‌در نزدیکی مرزهایش با اقلیم کردستان عراق ادامه خواهد داد. وی با تاکید بر اهمیت استراتژیک منطقه متینا در استان دهوک گفت همانگونه که در سوریه اقدام کردیم، پایگاه‌هایی احداث می‌کنیم و کنترل منطقه را به دست می‌آوریم.

در همین رابطه «ماجد القبیسی»، سپهبد بازنشسته عراق به پایگاه خبری الحره گفت: دولت ترکیه یک موضع نظامی ‌در شهر متینا را توسعه می‌دهد تا بزرگترین پایگاه ترکیه در منطقه و نقطه تمرکز و آغاز عملیات ترکیه علیه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) باشد. وی افزود: پایگاه جدید تسهیلات عملیاتی از جمله محل فرود بالگرد ارائه خواهد داد و مناطق حائلی برای جلوگیری از انتقال یا تحرک حزب کارگران کردستان بین عراق و سوریه یا در منطقه مابین قندیل و دهوک ایجاد خواهد کرد.

به گفته القبیسی ترکیه 37 موضع نظامی ‌از جمله پایگاه و مرکز نظامی‌ در شمال عراق دارد.

وی تصریح کرد این مواضع نظامی ‌به اربیل و منطقه صوران نزدیک است و پایگاه بزرگ ترکیه در بعشیقه هم حدود 80 کیلومتر از مرزهایش فاصله دارد. القبیسی اظهار داشت پایگاه‌های ترکیه در عراق در عمقی مابین 80 الی 10 کیلومتر براساس نوع منطقه و میدان جنگ وجود دارد. وی توضیح داد که ترکیه در نزدیکی منطقه صوران، مواضع نظامی ‌در دو منطقه خاوکورک و زاخو و 4 مرکز امنیتی در منطقه کوخی، زاخو، بامرنی و العمادیه دارد.

پایگاه‌هایی بدون موافقت بغداد

ارتش ترکیه حملات هوایی و پهپادی در خاک عراق انجام می‌دهد و نیروی زمینی به مواضع نظامی‌اش در اقلیم کردستان اعزام می‌کند. بغداد این عملیات را محکوم کرده و آن را نقض حاکمیت عراق می‌داند. عراق از ترکیه خواسته فعالیت نظامی‌خود را متوقف کند اما ترکیه عراق را به مساحمه با حضور حزب کارگران در خاک خود متهم می‌کند.

القبیسی در این رابطه می‌گوید ترکیه هرگز برای کسب موافقت عراق اقدام نخواهد کرد، همه پایگاه‌های ترکیه در خاک عراق بدون موافقت دولت عراق احداث شده است. در همین راستا «جواد گوک»، کارشناس مسائل راهبردی ترکیه بعید دانست ترکیه موافقت عراق برای احداث پایگاه جدید را کسب کند. وی به پایگاه خبری الحرة گفت: دولت ترکیه اهتمامی ‌به کسب موافقت عراق ندارد بلکه قانون بین‌المللی را برای دفاع از امنیتش اجرا می‌کند. گوک افزود که ترکیه برای احداث پایگاه بعشیقه یا سایر پایگاه‌های نظامی ‌نیز مجوز و موافقتی از دولت عراق کسب نکرده است.

این کارشناس راهبردی ترکیه تاکید کرد: ما پایگاه‌های نظامی ‌بدون موافقت دولت عراق برپا خواهیم کرد.

احتمال درگیری بین ترکیه و گروه‌های مسلح عراق

در ماه آوریل یک سرباز ترکیه‌ای در حمله ای راکتی به نیروهای ترکیه در شمال عراق کشته شد. گروه‌های مسلح عراق تاکنون بارها با حضور نظامی ‌ترکیه در شمال عراق مخالفت کرده و آنها را همانند امریکایی‌ها اشغال‌گر نامیدند. گروه مسلح «اصحاب الکهف» سپس مسئولیت حمله به پایگاه نظامی ‌ترکیه در شمال عراق را برعهده گرفت. سپهبد بازنشسته عراق درپاسخ به این سوال که آیا احتمال درگیری بین ترکیه و برخی گروه‌های مسلح عراق وجود دارد یا خیر گفت: گروه‌های مسلح در سنجار و به دور از دهوک حضور دارند اما در دشت نینوا، گروه‌های مسلح به پایگاه بعشیقه نزدیک هستند. وی افزود ترکیه تلاش می‌کند به سنجار نزدیک شود اما بیم آن دارد که درگیری‌هایی بین خود و گروه‌های مسلح و ارتش عراق و سایر نیروهای مسلح رخ دهد.

منبع: میدل‌ایست نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب