تخلیه روستاهای کردنشین سوریه از ترس تهاجم جدید ترکیه

  • ۲ سال قبل

عین العبید، سوریه – در شمال شرقی سوریه، هراس از حمله جدید ترکیه در حال افزایش است. بیش از ده‌ها روستا خالی شده‌اند و نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) از «بسیج‌» شبه‌نظامیان سوری مورد حمایت ترکیه در امتداد خطوط مقدم بین دو طرف خبر دادند.

به گفته یک منبع نیروی سوریه دموکراتیک، بین تل تمر و عین عیسی، ۱۵ روستا به طور کامل تخلیه شده است.

مردم نگران بی‌خانمان و نبود آب و مواد غذایی هستند. ترکیه چندین هفته است که تهدید به حمله جدید علیه نیروهای کرد در مناطق کردنشین سوریه کرده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در ماه اکتبر گفت که در برابر نیروهای کرد در تل رفعت، منطقه‌ای در حومه شمالی حلب، «شکیبایی» ندارد. آنکارا نیروهای دموکراتیک سوریه را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان (PKK) و تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌­داند.

اردوغان در اوایل ماه جاری پس از شرکت در نشست گروه ۲۰ در رم گفت: ما نمی­‌توانیم در مبارزه با گروه‌­های تروریستی از منفعل باشیم.  ترکیه «در صورت لزوم» عملیات فرامرزی را برای مبارزه با تروریسم انجام خواهد داد.

رسانه­‌های ترکیه از مین گذاری نیروهای کرد در منطقه تل رفعت خبر دادند.

نیروهای دموکراتیک سوریه روز جمعه از «بسیج گسترده» شبه‌نظامیان سوری در خطوط مقدم در اطراف مناطق مرزی و کردنشین مانند عین عیسی و منبج خبر دادند. فرهاد شامی، رئیس مرکز رسانه‌ای نیروهای دموکراتیک سوریه در بیانیه‌ای گفت: صدها مزدور همراه با سربازان اشغالگر ترکیه و خودروهای زرهی در چندین نقطه تقاطع مستقر شده‌اند و بارها تلاش کرده‌اند تا نیروهای ما را تحریک کنند.

این مناطق تحت آتش‌بس سال ۲۰۱۹ با میانجی‌گری مسکو و واشنگتن برای پایان دادن به حمله دیگری از ترکیه که هدف آن عقب راندن نیروهای سوریه دموکراتیک از مرز اطراف سری‌کانی و گری‌سپی بود، قرار دارند. نیروهای دموکراتیک سوریه ۳۲ کیلومتر از مرز عقب‌نشینی کردند و نیروهای ارتش سوریه و روسیه برای نظارت بر آتش‌­بس مستقر شدند.

البروس کوتراشف سفیر روسیه در عراق در اوایل این ماه اذعان کرد که ترکیه «احتمالا» در حال برنامه‌ریزی یک عملیات جدید است و مدعی شد مسکو با مداخله خارجی در سوریه مخالف است و سعی کرده میانجی‌گری کند تا «آن حمله را مهار کند زیرا آن را خطرناک می­‌داند». کوتراشف از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ در سفارت روسیه در دمشق خدمت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب