ادامه ترور رهبران قبایل در بخش تحت کنترل ق.س.د در دیرالزور

  • ۳ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، ناامنی در دیرالزور از مدت‌ها پیش یک مشکل اساسی در این منطقه بوده است. بخش تحت کنترل نیروهای وابسته به نیروی سوریه دموکراتیک (ق.س.د) شاهد موارد متعدد از قتل رهبران قبایل و مذهبی است. این ترورها در تاریخ 31 ژوئیه سال 2020 آغاز شد، زمانی که داعش مسئولیت قتل «علی سلیمان الحمدا» سخنگوی رسمی «قبیله الاکایدات» را در شهر البوسیرا در شرق دیرالزور به عهده گرفت. شایان ذکر است که «الاکایدات» یک قبیله بزرگ عرب، با حدود 500 هزار عضو و عشایر وابسته است که بر مناطق موسوم به سواحل فرات تسلط دارد.

روز اول ماه اوت، افراد مسلح به خودروی حامل بزرگان قبیله «آكیدات»، از جمله «شیخ ابراهیم الحفل» و «شیخ مطهر الحفل»، عموی رئیس قبیله «آكیدات» و یكی از مالكین سرزمینی که میدان نفتی العمر در آن واقع شده تیراندازی کردند. در این حمله، که در شهرک تبان در حومه شرقی دیرالزور انجام شد، «شیخ مطهر الحفل» و راننده خودرو کشته شدند اما «شیخ ابراهیم الحفل» شدیدا زخمی شد.

حمله دیگر علیه «علی السلمان البکاری» رئیس روستای الدحله در حومه شرقی دیرالزور  بود، وی نیز یکی از سران ارشد قبیله «البکره»، (یکی از بزرگترین قبایل عرب در منطقه) است. دیروز شیخ «اتلیوش دیسپورا»، از افراد مشهور قبیله الاکیدات توسط افراد مسلح ناشناس سوار بر موتورسیکلیت در روستای حوائج ذبیان در جنوب شرقی دهستان دیرالزور کشته و پسرش نیز به شدت زخمی شد. در سپتامبر سال 2020، قبیله الاکیدات، ق.س.د را مسئول مجموعه ترورها علیه بزرگان و بزرگان قبیله خود دانست، چون ق.س.د اقدامات لازم را برای کنترل اوضاع امنیتی و پایان دادن به ترورها در مناطق تحت کنترل خود اتخاذ نکرده است.

فارس شهابی، سیاستمدار برجسته و نماینده مجلس سوریه درباره ترور می‌گوید: «به نظر می‌رسد که مافیای ق.س.د کشتن شیوخ قبایل عرب در مناطق تحت کنترل خود را آغاز کرده است … و به نظر می‌رسد که این قبایل درگیر با دلار مواد مخدر نمی‌دانند اوضاع چقدر وخیم است».

همچنین، فعالان محلی شبکه حقوق بشر سوریه می‌گویند  علاوه بر افزایش موارد نقض حقوق بشر در ایست‌های بازرسی ق.س.د، اقدامات امنیتی اخیر در عدم «جلوگیری از تروریسم»، خشم مردم را افزایش داده و سبب افزایش اعتراضات و تظاهرات در پی این ترورهای مکرر شده است. در ایست‌های بازرسی ق.س.د نیز غیرنظامیان دستگیر، ضرب و شتم و تحقیر می‌شوند، در حالی که اعضای ق.س.د خانه‌هایی را که به آنها حمله می‌کنند، غارت می‌نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب