ادامه انتقادها از حضور پ.ک.ک و اشغالگری ترکیه در عراق و اقلیم کردستان عراق

  • ۳ سال قبل

«قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق، حضور اعضای مسلح پ‌ک‌ک در مناطق مرزی اقلیم کردستان را غیرقانونی توصیف کرد و گفت: شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک باعث ایجاد تنش در روابط عراق با کشورهای همسایه شده‌اند. مشاور امنیت ملی عراق در گفتگو با پایگاه خبری کردستان 24 گفت: ترکیە بە تمامیت ارضی عراق تجاوز کرده است و در این مورد زیاده‌روی هم می‌کند، اما بغداد می‌خواهد این مشکلات مرزی را از طریق گفت‌وگو حل کند. قاسم الاعرجی تصریح کرد کە دولت فدرال عراق تلاش می‌کند مشکلات با ترکیه را از طریق وزارت امور خارجه و با گفت‌وگو حل کند.

وی همچنین گفت: ما حضور شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک در خاک عراق را غیرقانونی می‌دانیم و آنها باعث ایجاد تنش در روابط با کشورهای همسایه شده و قانون اساسی عراق اجازه نمی‌دهد کشورهای همسایه از خاک عراق مورد حمله قرار بگیرند. گفتنی است حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)، سال‌هاست بخشی از خاک اقلیم کردستان را اشغال کرده است و علاوه بر باج‌گیری از کشاورزان و دامداران این مناطق هرازگاهی بە نیروی پیشمرگه‌ کردستان هم حمله می‌کند. نیروهای نظامی ترکیه از 23 آوریل سال جاری عملیات زمینی و هوایی جدیدی علیه پ.ک.ک آغاز کردند و در عملیات پنجه رعد و پنجه برق مناطقی در شمال عراق از جمله العمادیه، زاخو، جبل متین، افاشین، باسیان، جبل کیسته، الزاب، شمال دهوک و شرق اربیل را هدف قرار می‌دهند. در اثر این حملات، غیرنظامیان نیز هدف قرار می‌گیرند.

در همین راستا قرار است طی هفته جاری کمیته پارلمانی مشترکی با «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق دیدار و درباره پیامدهای حملات پ.ک.ک در خاک عراق علاوه بر پیامدهای عملیات نظامی ترکیه گفت‌وگو کنند. «محمد امین فارس»، از اعضای پارلمان عراق هم در این رابطه گفت: کمیته پارلمانی پس از بازدید از دهوک و العمادیه، گزارشی درباره خسارت‌ها و دلایل حملات ترکیه تهیه کرده و با «جمعه عناد»، وزیر دفاع عراق نشستی برگزار کردند و قرار است با مصطفی الکاظمی نیز دیدار کنند. از طرفی دیگر «محمد کرکوکلی»، عضو حزب دموکرات کردستان با تاکید بر اینکه اعضای پ.ک.ک قصد نفوذ بیشتر در عراق را دارند، اشاره کرد که دولت عراق به علت سکوت در برابر حضور پ.ک.ک در عراق و افزایش شمار آنها، مسئول وضعیت فعلی است.

وی در گفت وگویی با العربی الجدید گفت: ماموریت نیروهای اقلیم کردستان (پیشمرگه) حفاظت از ساکنان منطقه و جلوگیری از درگیری و فعالیت پ.ک.ک درون اقلیم است. کرکوکلی افزود: بعید است تا زمانی که عناصر پ.ک.ک از خاک عراق به حملات خود علیه ترکیه ادامه می‌دهند، عملیات نظامی ترکیه متوقف شود.

از سوی دیگر، «بدر الزیادی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق، تأکید کرد که حضور نیروهای نظامی ترکیه‌ای در خاک عراق براساس تعریف‌های حقوق بین‌الملل مصداق اشغالگری است. او در گفت‌وگو با نشریه عراقی «المدی» گفت که نیروهای ترکیه تا عمق 9 کیلومتری خاک عراق حضور دارند و به اقداماتی همچون قطع درختان و وادار کردن ساکنان روستاها به ترک خانه‌هایشان و منع تردد و جلوگیری از پرداختن به کار روزمره‌شان که کشاورزی است دست می‌زنند. الزیادی تأکید کرد که اعضای این کمیسیون در چارچوب نقش نظارتی مجلس عراق بازدید میدانی از استان دهوک انجام داده‌اند و به مناطق زاخو و عمادیه سرکشی کرده و نیروهای ترکیه‌ای را در این منطقه دیده‌اند. او گفت که این نیروها با هر تعریفی اشغالگر شمرده می‌شوند و ده‌ها روستای کردنشین در نقاط مرزی شاهد کوچ اجباری ساکنانشان بوده‌اند. وی افزود که نیروهای مرزبانی عراق 16 کیلومتر از مرز ترکیه فاصله دارند و این فاصله بسیار زیاد است.

 

این نماینده مجلس عراق گفت که این کمیسیون گزارشی تفصیلی از وضعیت جاری در مناطق مرزی و نیازهای نیروهای مرزبانی تهیه کرده و به‌زودی با تکمیل گزارش آن را به ریاست مجلس و فرمانده کل نیروهای مسلح ارائه خواهد کرد. وی افزود که بخشی از این گزارش محرمانه است و تماما مبتنی بر اسناد و مدارک و عکس‌هایی است که عملیات اشغالگرانه ترکیه در این منطقه را اثبات می‌کند. ازسوی دیگر، «سعران الاعاجیبی»، دیگر عضو این کمیسیون، تأکید کرد که نباید نسبت ادامه اقدامات ترکیه در خاک عراق سکوت اختیار کرد.

او گفت که دولت مرکزی عراق با هماهنگی اقلیم کردستان باید در قبال این اقدامات ترکیه وارد عمل شود و افزود که عراق اهرم‌هایی برای اعمال فشار بر ترکیه دارد که از همه مهم‌تر اهرم اقتصادی است. الاعاجیبی تأکید کرد که هیچ کس در پی درگیری با ترکیه نیست و برای همین باید از روش‌های دیپلماتیک و مذاکرات مستقیم و فشارهای اقتصادی وارد عمل شد و جامعه جهانی را نیز به همراهی با عراق در این پرونده وا داشت.

پیش از این، «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، از تحرکات سیاسی عراق درباره حملات مکرر ترکیه به خاک عراق خبر داده بود. رسول در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق گفت که تحرکات دیپلماتیک از طریق وزارت امور خارجه و کانال‌های دیپلماتیک درباره حملات مکرر ترکیه در خاک عراق و نقض حاکمیت ارضی عراق جریان دارد. او گفت در قانون اساسی عراق بر احترام به حاکمیت ارضی همه کشورها تأکید شده و به صورت متقابل کشورهای دیگر نیز باید به حاکمیت ارضی عراق احترام بگذارند.

منبع: میدل‌ایست نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب