اداره خودگردان وابسته به کردها در سوریه مجوز فعالیت شبکه روداو را تعلیق کرد

  • ۶ ماه قبل

اداره خودگردان شمال و شرق سوریه وابسته به پ‌.ک‌.ک از تعلیق مجوز فعالیت شبکه رسانه‌ای روداو در شمال شرق سوریه خبر داد و مدعی شد که این شبکه نفرت‌پراکنی و اطلاعات نادرست را منتشر می‌کند.

این اتفاق چند روز پس از حمله مهاجمان ناشناس به خبرنگاران روداو در قامشلی صورت گرفت.

اداره خودگردان شمال و شرق سوریه مدعی شده است: «شبکه رسانه‌ای روداو مدت‌هاست که از طریق رسانه‌های خود نفرت‌پراکنی و تصویر منفی از نهادهای اداره خودگردان شمال و شرق سوریه مخابره می‌کند».

این تصمیم مجوز فعالیت این شبکه را برای کار در تمام مناطق کردنشین سوریه به حالت تعلیق در می­آورد و مجوزها را برای تمام کارمندان لغو می­کند.

این اتفاق تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که کارکنان روداو در قامشلی هنگام پوشش مراسم تشییع جنازه ۱۲ تن از نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها مورد حمله مهاجمان ناشناس قرار گرفتند.

ماه گذشته، اداره خودگردان مناطق کردنشین سوریه، تیم روداو را از حسکه اخراج کرد که برای ادامه پوشش خبری درگیری‌های بین شبه‌نظامیان (داعش) و نیروهای SDF در آن منطقه حضور داشتند.

تیم‌های خبری روداو قبلاً بارها در مناطق کردنشین سوریه مورد حمله قرار گرفته‌اند. به دفتر این شبکه در قامشلی شش بار حمله شده است. تعدادی از این حملات توسط گروه جوانان انقلابی، وابسته به حزب حاکم اتحاد دموکراتیک (PYD) صورت گرفت.

نیروهای امنیتی اداره خودگردان هنوز کسی را به دلیل این حملات بازداشت نکرده‌اند.

یکی از مقامات گروه جوانان انقلابی، در توجیه حملات این گروه به خبرنگار روداو گفته بود: «تلویزیون روداو در (مناطق کردنشین سوریه) فعالیت می­کند. انقلاب مناطق کردنشین سوریه یک انقلاب دموکراتیک است، به این معنی که همه می­توانند فعالیت­های خود را انجام دهند. هر رسانه­ای که اینجا فعالیت می­کند باید در خدمت انقلاب باشد.

وقتی جوانان متوجه می­شوند چیزی در خدمت انقلاب نیست، حمله نمی­کنند بلکه هشدار می­دهند.» همچنین تیم روداو در چندین نوبت توسط نیروهای آسایش (نیروهای امنیتی) از فعالیت منع و بازداشت شده است.

این عجیب نیست که اداره خودگردان شمال شرق سوریه نسبت به حضور روداو احتیاط می­کند. رودا به هیچ عنوان یک سازمان رسانه­ای مستقل نیست، بلکه بسیار نزدیک به حزب دموکرات کردستان (خاندان بارزانی) است.

در سال ۲۰۱۶، زمانی که ۳۰۰ هزار سند در اختیار ویکی لیکس قرار گرفت، گزارشی از اطلاعات بسیار جالب در مورد تلویزیون روداو مخفی ماند از جمله اینکه: ۶ کارمند روداو به عنوان جاسوس آژانس اطلاعاتی ترکیه MIT، در بخش کردی این شبکه، کار می­کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کُردی

آخرین مطالب