اخذ مالیات؛ جدیدترین اخاذی وابستگان پ.ک.ک در سوریه

  • ۳ سال قبل

اداره خودگردان وابسته به پ.ک.ک در شمال و شرق سوریه، برای نخستین بار از تصویب قانونی برای اخذ مالیات از ساکنان این مناطق خبر داد. قانونی که از زمان تسلط نیروهای سوریه موکراتیک بر مناطق شمال و شرق سوریه امری بی‌سابقه به شمار می‌رود. اداره خودگردان وابسته به پ.ک.ک در شمال و شرق سوریه تصریح کرد اخد مالیات‌ها از ابتدای ماه ژوئیه آغاز خواهد شد. در همین رابطه، «یونس الکریم»، کارشناس امور اقتصادی سوریه اظهار داشت: اخذ مالیات منجر به افزایش فشارها بر اهالی این منطقه شده و خشم مردم را به دنبال خواهد داشت چرا که همه گروه‌های حاکم بر مناطق مختلف سوریه بدون اینکه خدماتی ارائه دهند، به دنبال منابع مالی جدید هستند و مردم به دلیل پیامدهای جنگ در تنگنای مالی و معیشتی شدیدی به سر می‌برند.

در مقابل، «سلوی السید»، از اعضای اداره مالی اداره خودگردان در شمال و شرق سوریه این قانون را یکی از «حساس‌ترین و دقیق‌ترین» قوانین توصیف کرد و افزود: قانون مذکور تاثیر مستقیمی بر همه اقشار جامعه از دو منظر خواهد داشت؛ نخست اینکه قانون یاد شده به تحقق عدالت اجتماعی کمک خواهد کرد همچنین یکی از منابع اصلی درآمدی تشکیلات خودمختار برای بهبود مدیریت مناطق تحت کنترل و بازسازی زیرساخت‌ها و ارائه حمایت از واردات کالاهای اساسی و تامین اعتبارات لازم برای پرداخت حقوق کارمندان خواهد بود.

قانون مذکور از 92 ماده تشکیل می‌شود که به دو بخش مالیات مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شود؛ در بخش مالیات مستقیم، نظامیان، نیروهای امنیتی، خانواده‌های کردهای کشته شده در جنگ با داعش و ترکیه، و فعالان بخش کشاورزی از پرداخت مالیات معاف شده‌اند. در همین ارتباط، الکریم درباره دلایل صدور این قانون در مقطع کنونی به العربی الجدید گفت: تصویب قانون مالیات در راستای تلاش‌های تشکیلات خودمختار برای نهادمندسازی اقداماتش پس از فشارهای داخلی و خارجی انجام می‌شود. همچنین این تشکیلات در تلاش است تا خود را یک موجودیت سیاسی مستقل و قادر به مدیریت قابل قبول مناطق تحت کنترل خود نشان دهد و قوانینی مستقل از دولت سوریه اعمال کند. الکریم افزود: از دیگر دلایل تصویب قانون مالیات، فشارهای مالی سنگینی است که تشکیلات با آن دست به گریبان است به خصوص که دولت سوریه در مقابل واردات نفت و گاز از مناطق تحت کنترل تشکیلات خودمختار، پرداخت‌های مالی آن را انجام نمی‌دهد. همچنین امریکا به کُردها اعلام کرده که کمک مالی واشنگتن دائمی نیست و این تشکیلات باید به دنبال بهبود مدیریت منابع مالی خود باشد. وی اظهار داشت: این مالیات‌ها به خاطر یک دلیل ساده تداوم نخواهد داشت آن هم حضور دو نهاد در یک منطقه است. (تشکیلات خودمختار کُردها و دولت سوریه).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب