احمد داوداوغلو: مسئله کرد در ترکیه مسئله نبود دموکراسی است

  • ۴ سال قبل

احمد داوداوغلو، رئیس «حزب آینده» و نخست‌وزیر سابق ترکیه به دیاربکر سفر کرد و در مورد مسئله کرد در ترکیه گفت: «مسئله کرد را مسئله‌ای فقط محلی نمی‌دانیم. هر چه می‌خواهد باشد، باید بگویم امکان تجزیه ترکیه وجود ندارد. چون بزرگترین شهر دارای بیشترین جمعیت کردزبان اربیل یا دیاربکر نیست، بلکه استانبول است».

نخست‌وزیر سابق ترکیه که در اولین کنگره حزبش در دیاربکر سخنرانی می‌کرد افزود: «حل مسئله کرد به موضوع دموکراتیک کردن ترکیه مرتبط است. یادم است در دانشگاه دجله دیاربکر با ارائه تز و پایان نامه به زبان کردی مخالفت می‌شد، همان طور که زبان‌های خارجی مانند انگلیسی، آلمانی… در ترکیه تدریس می‌شوند، کردی نیز باید همانند آنها آزاد باشد».

داوداوغلو مسئله کرد در شرق و جنوب شرق ترکیه را به خاطر نبود دموکراسی محلی و بیکاری دانست و به موضوع شهرداری‌ها و تعیین قیم از سوی دولت اردوغان نیز اشاره کرد و گفت: «شهرداران با رای مردم انتخاب می‌شوند اما یک شهردار در سایه توسط قندیل تعیین می‌شود تا ابزار دست پ.ک.ک باشد. حزب عدالت و توسعه نیز از این امر و با تعیین قیم برای منافع حزبی بهره‌برداری می‌کند». وی میزان بیکاری در دیاربکر را 40 درصد دانست.

گفتنی است عبدالله اوجالان نیز ضمن مخالفت با استقلال کردها می‌گوید پ.ک.ک برای دموکراتیک کردن ترکیه می‌‎جنگد نه استقلال؛ و پ.ک.ک. به صورت علنی ضمن نامیدن اقلیم کردستان به عنوان «اسرائیل دوم» با همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان نیز مخالفت کرد.. استانبول نیز از این جهت تعداد زیادی کرد دارد که بر اثر درگیری‌های پ.ک.ک و ارتش بیش از چهار میلیون کرد برای همیشه از شهرها و روستاهای خود به این کلانشهر مهاجرت کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب