یک فعال اقتصادی مطرح کرد: مناطق کردنشین از لحاظ صنعتی عقب‌مانده هستند

  • ۲ سال قبل

یکی از مشکلات توسعه‌ای مناطق کردنشین ایران که دیدبان حقوق بشر کردستان ایران بارها بر آن تاکید کرده است، غلبه نگاه امنیتی در این مناطق است. اولویت امنیت نظامی و پادگانی بر توسعه و رفاه مردم، البته دلیل مهمی دارد و آن هم حضور گروه‌های مسلح و شبه‌نظامی است که از راه اخاذی، تامین مالی می‌شوند. در فضای اخاذی، بدیهی است که سرمایه‌گذار، در این مناطق وارد نخواهد شد. برای بررسی بیشتر این مساله، با یک کارآفرین فعال در روانسر گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه از منظرتان می‌گذرد.

 

 

فریدون محمدی دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی و معلم، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان هشیار صنعت اورامان در مصاحبه اختصاصی با دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در مورد وضعیت اقتصادی و صنعتی مناطق کردنشین و نقش دولت در پیشرفت و توسعه این مناطق تاکید کرد: «منطقه اورامانات با وجود پتانسیل‌های عالی، منابع طبیعی بکر و همچنین دارا بودن شرایط مطلوب گردشگری، متاسفانه از لحاظ پیشرفت اقتصادی وضعیت نابسامانی دارد. یکی از دلایل عدم پیشرفت منطقه به‌دلیل شرایط ویژه‌ای است که بر منطقه حاکم است. این نگاه امنیتی، باید توسط دولت مدیریت شود تا منطقه به سمت توسعه پایدار حرکت کند».

این فعال اقتصادی که در روانسر حضور دارد، افزود: «منطقه ما از لحاظ کشاورزی دارای شرایط مطلوبی است. اما از لحاظ صنعتی متاسفانه وضعیت بسیار نامناسبی دارد. همچنین رخداد بسیار خوب ثبت جهانی اورامانات می‌تواند کمک شایانی به پیشرفت منطقه داشته باشد. ایجاد و تقویت راه ارتباطی با کشور عراق، ساخت جاده‌های بین‌المللی در کردستانات ایران و نگاه توسعه‌محور به رشد اقتصادی این منطقه نیز کمک خواهد کرد. رشد اقتصادی نیز در نهایت منجر به تشویق سرمایه‌گذار برای ورود به این مناطق و افزایش نرخ اشتغال خواهد شد و در نهایت، دیگر پدیده‌ای مانند کولبری نداریم».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب