نورالدین مصطفایی؛ اعلام خبر مرگ با تاخیر توسط پژاک و سکته مادر

  • ۳ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، چندی پیش در خبری و بنا به اعتراف خبرگزاری فرات-وابسته به گروه تروریستی پژاک و پ.ک.ک- اعلام کرد که گروه پ.ک.ک، در رویه‌ای جدید و تاسف‌بار، علاوه بر ربایش کودکان و نوجوانان ایرانی؛ خبر مرگ اعضای ایرانی را با تاخیر چند ماهه و چند ساله اعلام می‌کند. دیدبان اعلام کرد که خبرگزاری پ.ک.ک، دلیل مرگ این افراد را با صداقت اعلام نمی‌کند و عملا خانواده این افراد را در بیم و امید مرگ و زنده بودن اعضای ایرانی قرار داده و به این طریق، مرتکب جرم بزرگتری شده است. البته بنا به رصد کارشناسان دیدبان، این رویه پ.ک.ک، چند سالی است که آغاز شده و پایانی برای آن دیده نمی‌شود.

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران برای پیگیری ماجرا و البته بررسی وضعیت روحی خانواده مصطفایی، سعی کرد با اعضای خانواده نورالدین مصاحبه کند که این امر بعد از حدود 10 روز محقق شد. خواهر نورالدین مصطفایی بر اثر شوک وارده به دلیل شنیدن خبر کشته شدن برادرش در بیمارستان بستری است و امکان صحبت با خبرنگار دیدبان نداشت. یکی از بستگان خانواده مصطفایی به خبرنگار دیدبان گفت: «مناطق مرزی مانند همیشه، لانه‌ای برای گروه‌های تروریستی پ.ک.ک و پژاک هستند. مریوان و ماکو، جولانگاه پ.ک.ک و پژاک و اشنویه و پیرانشهر حوزه حدک وحدکا هستند. کودکان این مناطق همیشه در معرض خطر فریب و ربایش قرار دارند. مناطقی که سالهاست از معضل ناامنی، عدم ثبات و توسعه و فقدان توجه کافی دولت رنج می‌برند».

رکوردشکنی جدید پ.ک.ک در وقاحت؛ اعلام خبر مرگ اعضای ایرانی بعد از ۲۱ ماه

وی افزود: «کمبود امکانات رفاهی و اقتصادی، به دلیل اقدامات همین گروه‌های تروریستی، رخ داده و عدم توجه دولت نیز مزید بر علت شده است. اخاذی از فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار به رشد اشتغال ضربه زده و باعث شده از نظر امکانات زیرساختی، مناطق کردنشین ایران به شدت عقب‌افتاده باشند. در این میان، بهترین راه برای تامین نیروی انسانی توسط گروه‌های تروریستی، ربایش و فریب کودکان و جوانان ناآگاه است. در این میان، این گروه‌ها جنایت را به حد اعلا رسانده و حتی خبر مرگ اعضای ایرانی را با تاخیر چند ماهه و چندساله اعلام می‌کنند. نورالدین مصطفایی در سنین پایین کودکی، فریب این گروه پژاک را خورد و در نهایت بعد از چند سال خبر مرگ وی به ما اعلام شد. خواهرش در بیمارستان بستری است. مادرش هم بعد از ربایش پسرش سکته کرد و زمین‌گیر شد. وی هر چه تلاش کرد هیچ سرنخی از سرنوشت فرزندش، به دست نیاورد. تااینکه به تازگی متوجه شد پسرش کشته شده و خبری هم از جنازه وی نیست. اکنون این مادر نمی‌داند این خبر چقدر صحت دارد. آنها پنج برادر و یک خواهر بودند. مادرش به دلیل مشکلات مالی با شخصی دیگری ازدواج کرد تا بچه‌هایش را زیر سایه خود بگیرد. اما پ.ک.ک به آن مادر بیچاره هم رحم نکرد و او و خانواده را داغدار کرد و حتی دلیل و مکان مرگ را اعلام نمی‌کند. او در خانواده‌ای فقیر و پر‌جمعیت بزرگ شده و پدرش فوت کرده است و مادرش ازدواج کرد و او و برادرهایش به همراه خواهرش زینب- که اکنون به خاطر مرگ برادر در بیمارستان بستری هستند- نزد عمویشان بزرگ شدند. وی تحصیلات ضعیفی داشت و هدف اصلی این گروه هم این طبقات هستند؛ یعنی خانواده‌های بی‌سواد و فقیر و خانواده‌های پرجمعیت. خانواده او در روستا بودند و در خط مرزی هم کار می‌کردند. در همان زمان نقل و انتقال گازوئیل، با نیروهای پژاک روبرو و فریب خورد و ربوده شد. از همان روستا تاکنون چندین کودک ربوده شده و خانواده‌ها از آنها خبر ندارند».

 

گفتنی است دیدبان حقوق بشر کردستان ایران پیشتر اعلام کرده بود پ.ک.ک و پژاک با توجه به کارنامه سیاه، اعضای ایرانی را به قتل می‌رسانند و اعلام می‌کنند که اعضا بر اثر بمباران ترکیه کشته شده است. پ.ک.ک همچنین عکس‌هایی از نورالدین را منتشر کرد که اثبات می‌کرد وی در سنین کودکی توسط پژاک ربوده شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب