ریبوار چلبی از حزب «نسل نو» در گفتگو با شبکه سحر: بارزانی از ترک‌ها ترک‌تر است

  • ۴ سال قبل

عبدالله عابدی: بینندگان عزیز، از طریق تلفن با آقای ریبوار چلبی عضو حزب «نسل جدید» گفتگو می‌کنم. آیا نشست‌های نچیروان بارزانی و لاهور شیخ جنگی با مقامات عراقی و نماینده سازمان ملل و امانوئل ماکرون در قالب دیدار برای حل مشکل اربیل و بغداد بوده یا یک دیدار حزبی بوده است؟ نظر  شما چیست؟

ریبوار چلبی: متاسفانه اقلیم ‌کردستان از جایگاه سیاسی و دیپلماسی ضعیفی برخودار است و اینها تنها به دنبال منافع و مفاسد خود هستند. روزی به نام استقلال ‌کردستان و روز دیگر به نامی دیگر. اینها جنبه حکومتی آ نرا به مردم نشان می‌دهند. اما متاسفانه به دنبال منافع و مفاسد خود هستند. دیپلماسی و روابط در سطح خیلی پائینی است. مثلا امروز با ماکرون در بغداد دیدار کرد و روز بعد در آنکارا با اردوغان دیدار کرد و به نوعی نکات پنهانی و محرمانه را لو داد و متاسفانه اصول دیپلماسی را هم نقض می‌کنند.

عبدالله عابدی: به نظر شما این سفر و دیدارهای نچیروان و لاهور تا چه اندازه در حل مشکلات تاثیرگذار هستند. چراکه قبلا هم شاهد اینچنین سفر و دیدارهایی بوده‌ایم.

ریبوار: خیر اینها تنها در سطح حزبی و منافع خود وارد بحث می‌شوند و به دنبال حفظ جایگاه و سیاست و تحمیل خود بر اقلیم ‌کردستان هستند. کاظمی فشار بیشتری بر آنها وارد خواهد کرد چراکه پرونده نفت و کارمندان مملو از فساد است و شفاف نیست. آنها هرگونه بخواهند با این پرونده نفت بازی می‌کنند. حکومت عراقی که دیوانه نشده بود که بعد از 16 اکتبر اقدام به تصرف 51 درصد خاک اقلیم ‌کردستان بکند؛ اینها در سیاست شکست خوردند. رفراندم دولت مستقل برگزار کردند و بعد هم هیچ نتیجه‌ای نداشت و شکست خوردند. اینها به آن اندازه که به دنبال منافع خود هستند به دنبال منافع اقلیم خود نیستند. در هر انتخاباتی که برگزار می‌گردد تقلب و جعل انجام می‌دهند. عراق خود نیز به این موضوع واقف است. اینها در هر زمینه و حوزه در حکمرانی فاسد هستند و مروج فساد و تقلبند.

عبدالله عابدی: شما از رفراندم گفتید، اما نچیروان بارزانی در بغداد گفت که ما به عراقی بودن خود افتخار می‌کنیم. شما این پارادوکس را چگونه تحلیل می‌کنید؟

ریبوار: اینها نشانه شکست دیپلماسی و روابط و سیاست است. امروز از استقلال می‌گویند و فردا در بغداد از عراقی بودن خود می‌گویند و در ترکیه هم از ترک‌ها ترک‌تر هستند. اینها نشانه شکست است. هریک برای خود شاخه نظامی دست و پا کرده‌اند و با فاسدین عراقی دستشان در یک کاسه است. اما اکنون حکومت مسیری جدید را در پیش گرفته و این همه فساد را از آنها قبول نخواهد کرد.

مجری: به نظر شما سفر بارزانی به ترکیه سبب متوقف شدن حملات ترکیه به اقلیم ‌کردستان خواهد شد؟ بارزانی در سفر به بغداد معاونیش هم همراه وی بودند، اما سفر به ترکیه بیشتر حزبی بود.

ریبوار: سفر او نیز حزبی بود؛ اول به خاطر حضور پ.ک.ک در منطقه و دوم هم به دلیل اینکه ترکیه اقلیم ‌کردستان را به بازار بزرگ اجناس و تولیدات خود بدل ساخته و قرارداد 50 ساله با همدیگر دارند. ترکیه علنا از پارتی حمایت می‌کند که توسط آن پ.ک.ک را کنترل کند. اینها همه اعمال و رفتار حزبی است. اینها خود را راه را بر ترکیه باز می‌کنند و از لحاظ سیاست و حکمرانی شکست خورده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب