دلژارو سیاستمدار کُرد سوریه: پ.ک.ک در امور داخلی عراق دخالت می‌کند/ احزاب کُرد باید در حوزه کشور خود فعالیت کنند

  • ۳ سال قبل

دلژارو سیاستمدار کرد سوریه در مصاحبه با دیدبان حقوق بشر کردستان ایران معتقد است پ.ک.ک در امور داخی عراق دخالت می‌کند. وی تاکید کرد که احزاب کُرد باید در حوزه کشور خود فعالیت کنند و در امور داخلی دیگر مناطق دخالت نداشته باشند. این عضو حزب یکتی (اتحادیه میهنی) کردستان سوریه منتقد حضور پ.ک.ک در شنگال است. مشروح مصاحبه دیدبان حقوق بشر کردستان ایران با وی در ادامه از نظر خوانندگان خواهد گذشت.

 

همان طور که می‌دانید اخیرا پ.ک.ک. و شاخه‌های آن تلاش برای بی‌ثبات‌سازی منطقه را افزایش می‌دهند. به نظر شما آیا این اقدام، عمدی است؟ چون آنها دست به هر اقدامی ‌علیه کردها می‌زنند؟

ما به‌عنوان حزب یکتی کردستان سوریه معتقدیم هر حزب یا گروه یا سازمان کُرد باید در حوزه کشور مربوطه خود فعالیت کند. یعنی مثلا احزاب کُرد ترکیه باید در ترکیه فعالیت کنند و همچنین احزاب کرد عراق بایستی بر مناطق کردنشین عراق تمرکز کنند. همین طور کردهای سوریه باید به مناطق کردنشین سوریه روی بیاورند. اما می‌دانید اخیرا بین بغداد و اربیل در مورد شنگال توافقی صورت گرفته است؛ اما می‌بینیم پ.ک.ک. با دخالت در امور داخلی عراق برای این توافق اقلیم کردستان و بغداد مانع‌تراشی می‌کند. پ.ک.ک مدعی است از کردهای ایزدی به‌ویژه در برابر حمله داعش حمایت کرده است. اگر فرض کنیم این ادعا درست باشد، باز هم دلیلی وجود ندارد پ.ک.ک. در شنگال یا در اقلیم کردستان باشد. پ.ک.ک باید منطقه را ترک کند. چند مثال می‌آورم. ملا مصطفی بارزانی در دوران جمهوری مهاباد به آن شهر در ایران رفت. اما سپس آنجا را ترک کرد، چون نباید در امور کردهای ایران دخالت می‌کرد یا در مورد محاصره کوبانی دیدیم پیشمرگه‌ها رفتند و پس از آزادی کوبانی آنجا نماندند و برگشتند. نگفتند چون کمک کرده‌ایم پس باید در اینجا بمانیم. به عقیده من اقدامات پ.ک.ک. نه تنها حمایت از حقوق کردها نیست بلکه درست در جهت تضاد با حقوق کردهاست. شاهد هستیم اکنون پ.ک.ک برای کردها در مناطق مختلف مشکل درست می‌کند؛ چه در شنگال چه در مناطق دیگر. تصور کنید ایزدی‌ها با چه بدبختی‌ای مواجه‌اند و پ.ک.ک. نیز در این شرایط به معضلی برای آنان تبدیل شده است. باید بگویم پ.ک.ک. به همه اقوام منطقه زیان می‌رساند.

پ.ک.ک. که در ایران با نام پژاک فعالیت می‌کند اخیرا روند افزایشی جذب کودک‌سرباز را تشدید کرده است. به نظر شما چرا این گروه بر کودکان تمرکز می‌کند؟

ما به عنوان «حزب یکتی کردستان» سوریه معتقدیم همان طور که قوانین بین‌المللی نیز می‌گویند کودکان باید به مدرسه بروند و علاوه بر آن در فضای بازی باشند تا کودکی کنند، نه این که همانند پ.ک.ک. به دست آنان اسلحه داد و خشونت را ترویج نمود. قوانین بین‌المللی نیز عضویت افراد زیر 18 سال در سازمان‌های مسلح دولتی و غیر دولتی را ممنوع کرده است. پ.ک.ک. نباید کودکی را از کودکان بگیرد. پ.ک.ک باید کودکان عضو را نیز آزاد کند تا بتوانند در مسیر رشد و آموزش قرار گیرند. کودکان باید در مسیر علم قرار گیرند. مدرسه و کتابخانه محل کودکان است نه میدان جنگ. هر سازمانی از کودک‌سرباز استفاده کند، نزد افکار عمومی ‌منفور است.

به نظر شما برای دفاع از حقوق کودک‌سربازان نهاد یا موسسه‌ای وجود دارد که بتواند گروه پ.ک.ک را زیر فشار قرار دهد تا کودکان را آزاد نماید؟

کمیته‌ای برای پیگیری سرنوشت و آزادسازی کودکان ربوده‌شده توسط داعش وجود دارد و من فکر می‌کنم باید برای پیگیری و آزاد کردن کودک‌سربازان در پ.ک.ک. نیز کمیته‌ای مشابه تشکیل شود. کودکان را باید به خانه و مدرسه برگردانند، نه این که در کوه باشند و امنیت‌شان در خطر قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب