رئیس پلیس سابق آلمان: تهدید داعش و پ.ک.ک. برای اروپا در یک سطح است

  • ۴ سال قبل

ترجمه از: دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

آلمان یکی از مراکز اصلی فعالیت پ.ک.ک. و شاخه‌ها‌ی آن در اروپاست. سازمان استخبارات داخلی آلمان در بهمن سال گذشته گزارشی 40 صفحه‌ای منتشر کرد و طی آن حضور و فعالیت‌ها‌ی پ.ک.ک. را تهدیدی جدی برای کل اروپا دانست. در این راستا، رئیس پلیس سابق آلمان طی گفتگویی ضمن تایید گزارش مذکور، پ.ک.ک. را تهدیدی خطرناک برای امنیت اروپا ‌می‌داند.

آقای رودیر شونفلت گفت: “سطح تهدیدات پ.ک.ک. در آلمان نه تنها کم نشده بلکه بیشتر نیز شده است و لازم است آلمان این خطر را جدی بگیرد. میزان تهدید و خطر پ.ک.ک. و داعش برای آلمان یکی است.”

آقای شونفلت در مورد دلیل اجازه برگزاری تظاهرات برای یکی (پ.ک.ک.) و عدم اجازه برای دیگری (داعش) در آلمان ‌می‌گوید: “طبق قانون هر دو غیرمجازند و حق برگزاری تظاهرات ندارند. هر وقت تظاهرات کنند پلیس آلمان دخالت ‌می‌کند.”

در ادامه گفتگو در مورد این موضوع، جکی شاهین روزنامه‌نگار آلمانی بیش از 15 سال در مورد پ.ک.ک. تحقیق کرده و ‌می‌گوید: این گروه بیشتر ثروتمند شده است. وی به گزارش سال 2017 پلیس اروپا (یوروپل) اشاره ‌می‌کند که پ.ک.ک. نه تنها حضور فعال دارد بلکه برای خود تبلیغات ‌می‌کند، اخاذی و پولشویی ‌می‌نماید. حتی کمپ‌ها‌ی آموزش ایدئولوژیک دارد. همچنین، پ.ک.ک. به گروههای مختلف غیرخودی حمله ‌می‌کند و این کار را بارها انجام داده است. این حملات با رنگ‌پاشی بر دیوارها، پرتاب کوتکل مولوتوف و شکل‌ها‌ی دیگر بوده است.

همچنین وی افزود: بیش از هشتاد درصد رستوران‌ها‌ یا هر نوع مراکز تجاری توسط پ.ک.ک. مورد اخاذی قرار گرفته‌اند. پولشویی، بازار مواد مخدر در دست پ.ک.ک.  قرار دارد.

محمد شکری گولموش از بنیانگذاران پ.ک.ک نیز در این گفتگو شرکت کرده و ‌می‌گوید: “اروپا حیاط خلوت پ.ک.ک. است. منابع مالی آن بیشتر از اینجا تامین ‌می‌شود. پ.ک.ک. یک سیستم مالیاتی غیرقانونی در اینجا ایجاد کرده است. از تاجران و مغازه‌داران کرد به زور پول ‌می‌گیرد. اگر بخواهید مثلا یک مغازه کوچک راه‌اندازی کنید، ناچار خواهید بود مالیات و پول زور به پ.ک.ک. بدهید”.

گولموش در ادامه گفت: “من اطلاعاتی صد در صد تاییدشده دارم امروز پ.ک.ک. در اروپا نیز کمپ‌ها‌ی آموزشی دارد. از قوانین دموکراتیک در اروپا مثلا در هلند فرانسه… سواستفاده ‌می‌کند. با پوشش مجتمع‌ها‌ی ورزشی یا مراکز معلولین درواقع کمپ‌ها‌ی آموزشی باز کرده‌اند. حتی برای این نوع مجتمع‌ها‌ی پوششی از دولت‌ها‌ی مربوطه کمک مالی ‌می‌گیرند. افرادی که از این کمپ‌ها‌ فرار کرده‌اند این مطالب را به من گفته‌اند.

اولیویه وتکه نماینده پارلمان آلمان نیز ‌از جمله افرادی است که در این برنامه شرکت کرد و می‌گوید: “ما نمی‌خواهیم در آلمان خشونت وجود داشته باشد. وقتی تظاهرات مسالمت‌آمیز باشد باز هم استفاده از نشانه‌ها‌ی مرتبط با پ.ک.ک. ممنوع است. مثلا پرچم پ.ک.ک. بعضی از مقامات ‌می‌گویند این موارد را تحمل ‌می‌کنیم تا خشونت پیش نیاید اما من موافق نیستم. پ.ک.ک. و زیرساخت‌ها‌ی آن در آلمان اخاذی ‌می‌کنند پول جمع ‌می‌کنند. این پول برای اقدامات تروریستی در خاورمیانه مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد.

جکی شاهین نیز در پایان ‌می‌گوید: “اروپا باید بداند چاهی را ‌می‌کند که خود در آن قرار خواهد گرفت. اقدامات عضوگیری خیلی راحت و آزادانه انجام ‌می‌شود.”

لینک فایل ویدیویی مصاحبه ها:

https://www.youtube.com/watch?v=VZGmbgUt9lY

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب