بدری فرات: حمله ترکیه به گاره، با اطلاع و همکاری پارتی انجام شد

  • ۳ سال قبل

بدری فرات کارشناس سیاسی کرد ترکیه در مصاحبه با خبرنگار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در مورد تحولات اقلیم و حمله ترکیه به گاره، تصریح کرد این حمله با اطلاع و همکاری پارتی انجام شده است. با او در مورد همکاری پارتی با ترکیه و چرایی اختلافات میان احزاب کُرد گفت‌وگو کردیم.

1-در عملیات اخیر گاره، گزارش‌هایی در مورد همکاری پیشمرگه با ارتش ترکیه علیه پ.ک.ک. منتشر شد. دلیل این دشمنی کردها با همدیگرچیست؟

قبل از عملیات گاره تعدادی از مقامات ترکیه با مقامات اقلیم کردستان در اربیل دیدار کردند و پس از آن بود که عملیات آغاز شد و هنگامی که این عملیات شروع شد، مقامات ترکیه در گفتگو با رسانه‌ها، اطلاعاتی را ارائه کردند. در این اظهارنظرهای مقامات ترکیه با رسانه‌ها مشخص بود که نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان نیز در این عملیات به ترکیه کمک کرده است. از طرف دیگر، در زمان اظهار نظر مقامات ترکیه در این زمینه، مقامات اقلیم نیز نه واکنش نشان دادند و نه اعلام نارضایتی کردند. این هم ثابت می‌کند که اگر هم پیشمرگه به صورت عملی و فیزیکی در این عملیات شرکت نکرده باشند اما از نظر کمک استخباراتی حتما فعال بوده‌اند. اگر مقامات اقلیم کردستان راضی نمی‌شدند این عملیات و در این مقطع زمانی و آب و هوایی با این عجله انجام نمی‌شد. از این رو چون ترکیه بارها خواسته بود در این منطقه این عملیات را انجام دهد اما نمی‌توانست و در دیدارهای اخیر با مقامات اقلیم کردستان به این نتیجه رسید می‌تواند وارد عمل شود. این نشان می‌دهد با اطلاع کامل نیروهای اقلیم کردستان این اقدامات صورت گرفته است. این که تاکنون نیز مقامات اقلیم در برابر رسانه‌ها حاضر نشده‌ و تکذیب یا تایید نکرده‌اند معنادار است. این موضوع هنوز شفاف نشده و در آینده مشخص خواهد شد.

2-به نظر شما چرا از طرفی کردها هم با همدیگر دشمنی می‌کنند و از طرف دیگر در عین حال نیز با ارتش ترکیه همکاری می‌کنند؟ این سیاست را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وقتی بحث در مورد حقوق کردها مطرح می‌شود بایستی ببینیم ایا این طرف‌ها دفاع از حقوق مردم کرد را به منافع حزبی خود ترجیح می‌دهند یا نه. ما شاهد هستیم در کلیت موضوع ترجیح منافع حزبی و شخصی بر منافع مردم کُرد در اولویت قرار دارد. یعنی می‌گویند بگذارید ما وجود داشته باشیم مهم نیست مردم کُرد تا چه حد در تنگنا قرار می‌گیرند؛ در این زمینه اعتمادسازی نشده و مردم به احزاب اعتماد ندارند. به عنوان مثال حزب دموکرات کردستان (پارتی) به رهبری مسعود بارزانی، نمی‌توان گفت یک نیروی واقعا کردی است و مدافع حقوق مردم کرد است؛ نه، چنین چیزی وجود ندارد. اگر پارتی واقعا به حقوق مردم کرد اعتقاد داشت هرگز با دولت ترکیه روابط برقرار نمی‌کرد. چون تنها نیرویی که در خاورمیانه از هر ابزار لازم برای نابودی کردها استفاده می‌کند دولت ترکیه است. لذا هر نیرویی که با دولت ترکیه وارد تعامل شود نمی‌تواند مورد اعتماد مردم کرد قرار گیرد. باید بین مردم کُرد و دولت ترکیه یکی را انتخاب کرد. نمی توان هر دو را با هم داشت. درواقع در مورد عملیات گاره می‌گویند هلی کوپترهای دولت ترکیه از مقرهایی در اقلیم کردستان برخاسته‌اند و این نیز سندی بر همکاری اقلیم کردستان در این عملیات است. حتی نیروهای مخالفت دولت ترکیه در داخل دولت حزب حاکم عدالت و توسعه را مورد انتقاد قرار می‌دهند و می‌گویند نیروهای اقلیم کردستان و اطلاعات آن شما را فریب داده و اطلاعات غلط داده‌اند؛ لذا در این عملیات موفق نشدید و هیچ سودی هم نداشت. این هم نتیجه سیاست دورویی است.

3-به همکاری پارتی با ترکیه اشاره کردید. اخیرا گزارشاتی منتشر شده که آن دسته از کودکان کُرد را که از پژاک فرار می‌کنند و به حکومت اقلیم کردستان تسلیم می‌شوند، به جای این که به خانواده تحویل دهد تا به مدرسه بروند؛ آنان را به حزب دموکرات کردستان ایران می‌دهد تا به عنوان کودک سرباز آموزش ببینند. ارزیابی شما از این رویکرد چیست؟

درواقع پارتی در تمام رفتارها و اقدامات خود طبق دستورات دولت ترکیه پیش می‌رود و در آنکارا برای آن برنامه‌ریزی می‌شودد. چون مستقل نیست و حتی می‌بینیم در رسانه‌های پارتی نیز در مورد کودک سربازان پ.ک.ک. بحث می‌کنند. باید بگویم هر کاری که پارتی انجام می‌دهد حتما با برنامه‌های پشت پرده و همکاری با ترکیه مرتبط است؛ چون به موجودیت و امنیت خود فکر می‌کند نه امنیت مردم کُرد و حاضر است همه کردها را فدای خود نماید. پارتی برای تقویت خود علیه همه نیروهای کرد حتی نیروهای کرد عراق نیز دست به اقدامات مختلفی می‌زند.

باید بگویم پارتی یک نیروی فاقد اصول و معیارهای انسانی است و برای کردها قابل اعتماد نیست. در کارنامه آن شاهد موراد زیادی از بی اعتمادی هستیم. لذا امروز می‌توانیم بگوییم پارتی به یک شعله آتش و ابزاری برای آتش زدن زندگی کردها توسط ترکیه تبدیل شده است. مردم نیز اقدامات ناشایست پارتی را فراموش نمی‌کنند و متناسب با آن رفتار خواهد کرد. مردم انتظار ندارند پارتی بیش از این علیه کردها و منافع مردم اقدام نماید. تمام سیاست کنونی پارتی حول محور تقویت بنیه اقتصادی خانواده بارزانی در تعامل با ترکیه است چون منافع خانواده بارزانی را به همه کردها ترجیح می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب