پ.ک.ک کشته شدن عضو ایرانی خود بر اثر حملات شیمیایی ترکیه را تایید کرد

  • ۳ سال قبل

عبید مولودی (با کد سازمانی: خبات آسو)، فرزند هاجر و حسین، از اهالی شهرستان جوانرود در استان کرمانشاه، جدیدترین عضو ایرانی پ.ک.ک/ پژاک است که در جنگ این گروه با ارتش ترکیه کشته شده است. پ.ک.ک در بیانیه خود مدعی شده که نیروهای این گروه در 3 می 2021 در منطقه آواشین بر اثر حملات شیمیایی ترکیه کشته شده‌اند. خانواده مولودی در مصاحبه اختصاصی با دیدبان حقوق بشر کردستان ایران تایید کردند فرزندشان حدود 4 سال و هفت ماه پیش و به بهانه کار در اقلیم کردستان عراق توسط پ.ک.ک/ پژاک اغفال و به مقرهای این گروه در اقلیم منتقل شده بود. طبق گفته برادر عبید، وی در رشته مهندسی شیمی در دانشگاه پذیرفته شده بود؛ اما انتقال وی به اقلیم، آرزوهای خانواده را بر باد داده است. اکنون نیز جنازه وی مفقود است و پ.ک.ک مدعی شده ترکیه جنازه اعضای آن گروه را با خود منتقل کرده است.

 

مادر عبید به خبرنگار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران گفت: «بارها برای پیدا کردن فرزندم به قندیل رفتم. اما اجازه ندادند با وی دیدار کنم. اکنون حتی نمی‌دانیم عبید چگونه، چرا و توسط چه گروهی کشته شده است و جنازه او در اختیار کیست. چرا پسر من باید در مرزهای ترکیه کشته شود؟ در مراجعات مکرر من به اقلیم، نیروهای پ.ک.ک/ پژاک به من گفتند تو چند پسر داری، بگذار عبید فدای کردستان شود!! چرا باید فرزندم فدای گروه‌های مسلح شود؟ من بارها شب‌ها را در مساجد روستاهای خالی از سکنه و تنها گذراندم و در چادر خوابیدم. اما هرگز نشانی از پسرم پیدا نکردم. حتی تهدید شدم که چرا به آنجا رفته‌ام».

نحوه اطلاع از مرگ عبید

مادر عبید به خبرنگار ما گفت: «در خانه بودیم که زنی به نام هوال بریتان تلفنی به ما اطلاع داد که عبید در عملیاتی در مرز ترکیه با سلاح شیمیایی به همراه شش نفر دیگر کشته شده و فیلم و عکس وی را نیز ارسال کرد. من باید 5 سال پیش این تصاویر فرزندم را می‌دیدم؛ نه هنگام شنیدن خبر کشته شدن او. آنها به ما گفتند جنازه او را دفن کردند؛ اما بعد در سایت خود نوشتند که ترکیه جنازه را نیز با خود برده است. همچنین به دخترم که در چمچمال ساکن است، گفته بودند به دلیل شدت جنگ و گلوله‌باران، امکان انتقال جنازه نیست. همه این اطلاعات غلط در حالی به ما داده شد که از روز اول پیگیری ما، کلاً منکر حضور عبید در مقرهای خود شده بودند. با این وضع، چگونه باید به گفته‌های جدید پژاک اعتماد کنیم؟»

عبید؛ نفر دوم از راست

 

تلاش برای کسب اطلاعات دقیق

مادر عبید با جدیت به خبرنگار ما گفت که اجازه نخواهد داد خون فرزندش پایمال شود و در پی کسب اطلاعات صحیح از نحوه کشته شدن و محل دفن فرزندش است.

درخواست پدر از دولت ایران

پدر عبید که باغدار است از دولت ایران درخواست کرد پیگیری جدی برای مشخص شدن سرنوشت فرزندش داشته باشد. او گفت تمام امید و زندگی ما نابود شده است. چند بار در مراسم نوروز قندیل، من هم به همراه مادرش به قندیل رفتیم. اما تنها اطلاعات غلط و استهزا دیدیم و شنیدیم. نیروهای پ.ک.ک حتی به خواهر عبید هم که در اقلیم ساکن است، اطلاعات صحیح ندادند. تنها عکس و فیلمی که ما از عبید دیدیم، مربوط به صحنه‌های بعد از مرگ وی است. ما واقعا به این شکل اطلاع‌رسانی در مورد کشته شدن فرزندمان مشکوک هستیم. یک بار گفتند دفن شده‌اند و یک بار هم گفتند ما نتوانستیم به دلیل شرایط جنگی آنها را دفن کنیم. ما از دولت می‌خواهیم حداقل جنازه وی را به ایران منتقل کنند».

 

گفتنی است خبرگزاری فرات که پیشتر اخبار مرگ اعضای ایرانی خود را با تاخیر چند ساله اعلام می‌کرد، اعلام کرده که جنازه این افراد توسط ارتش ترکیه به مکان نامعلومی منتقل شده است.ترکیه كنوانسیون سلاح‌های شیمیایی را امضا کرده و بر طبق آن متعهد است «استفاده، تولید، ذخیره و انتقال سلاح‌های شیمیایی و پیش‌سازهای آنها را بجز برای اهداف بسیار محدود» ممنوع کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب