منال حسکو: پ.ک.ک. توسط دشمنان کردها تاسیس شده تا آنها را از بین ببرد

  • ۳ سال قبل

منال حسکو کارشناس سیاسی کُرد در گفتگو با شبکه کردستان 24 در مورد رویکرد اخیر پ.ک.ک در اقلیم و تنش‌آفرینی این گروه شبه‌نظامی در این منطقه و تلاش برای ایجاد جنگ و حضور ترکیه، نکاتی را بیان کرده است. وی اعتقاد دارد «وقتی در مورد تاسیس پ.ک.ک. سخن می‌گوییم، این سخنان را از زبان افرادی مانند یالچین کوچوک و اورال معراج نیز می‌شنویم. آنها در این مورد می‌گویند که چگونه پ.ک.ک. نامی بزرگ را بر خود نهاد و با پوشش این نام اولین گلوله را به سینه سازمان‌های سیاسی کُرد در ترکیه شلیک کرد. این سیاست تا زمان کودتای سال 1980 ادامه داشت».

این کارشناس سیاسی کُرد همچنین در مورد حضور پ.ک.ک در اقلیم نیز گفت: «پس از آن زمانی که در سال 1991 پ.ک.ک به اقلیم کردستان نقل مکان کرد، پارلمان کردستان تاسیس شده بود و این نهاد همانند نور امید برای هر چهار بخش کردستان بود. اما پ.ک.ک. نه تنها این پارلمان را به رسمیت نشناخت، بلکه با آن مخالفت نیز کرد. یعنی با دستاوردهای کُردها حداقل در اقلیم مخالفت کرد».

حضور مخرب پ.ک.ک در سوریه

حسکو در مورد پ.ک.ک و نقش آن در بحران سوریه نیز افزود: «در سوریه نیز می‌بینیم که در جریان جنگ داخلی پس از سال 2011 ده‌ها هزار کُرد کشته، مجروح و آواره شدند که البته بیشتر آنان را پ.ک.ک و شاخه سوریه‌ای آن در مناطق عرب‌نشین مانند رقه و دیرالزور به کشتن داد. این گروه، خانه‌های کردها را ویران کرد، عفرین، گره‌سپی و سرکانیه را به دشمن یعنی ترکیه تسلیم نمود و سبب تغییر بافت جمعیتی منطقه شد. این سیاست نشان می‌دهد همان طور که پ.ک.ک. در ترکیه، کُرد را به نابودی کشاند، همان طور که کردستان سوریه را از بین برد و بافت جمعیتی آن را تغییر داد، امروز هم همان سیاست را در جنوب کردستان (اقلیم) ادامه می‌دهد.

تنزل سطح سیاسی و حقوقی اقلیم؛ هدف پ.ک.ک

منال حسکو در مورد وضعیت فدرال اقلیم نیز به مجری برنامه گفت: «بحران اول پ.ک.ک را در کرکوک، مسئله دوم را در شنگال و بحران سوم را در این می‌بینیم که پ.ک.ک. از طریق تعدادی افراد خودفروخته اعلام کرد کردستان فدرال و رسمی در قانون اساسی را به استانی در عراق تبدیل خواهیم کرد. یعنی می‌خواهد یک حکومت فدرال رسمی و مورد تایید عراق و جهان را به یک استان تنزل بدهند. لازم است بدانیم منشا این پیشنهاد از کجاست و چرا باید وضعیت سیاسی و حقوقی اقلیم کردستان تنزل یابد. چرا باید پ.ک.ک. خواهان تنزل سطح سیاسی کردستان و از بین رفتن رسمیت آن شود؟ باید بدانیم پ.ک.ک. توسط ارگنکون تاسیس شد و سپس به کنترل نهادهای امنیتی درآمد. اقدامات پ.ک.ک. از آغاز تاکنون کاملا علنی و مشخص است؛ اما متاسفانه مردم کرد از این موضوع اطلاع کافی ندارند. پ.ک.ک حتی با اسامی کردی مانند پیشمرگه و سرود رسمی اقلیم و حتی پرچم کردها دشمنی می‌کند و پرچم جدیدی اختراع کرده است. همه اینها نشان می‌دهد پ.ک.ک قصد دارد کُردها را نابود کند. امروز در ترکیه، متاسفانه موفق شده است. پس از سال 2014 جنگ خندق‌ها را آغاز کرد. در آن زمان 80 نماینده کُرد در مجلس بودند. اگر پ.ک.ک واقعا به مبارزه مدنی و صلح اعتقاد دارد، چرا مبارزه سیاسی را در ترکیه انجام نمی‌دهد؟ نباید جنگ را به دیگر مناطق کردنشین تسری می‌داد. سیاست پ.ک.ک شفاف و بر همه عیان است. پ.ک.ک. به عنوان نهادی امنیتی توسط دشمنان کردها تاسیس شده تا کردها را از بین ببرد».

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب