سلیمان علیخان در پاسخ به دیدبان حقوق بشر کردستان ایران: ترکیه تهدیدی برای همه کردهاست

  • ۴ سال قبل

با توجه به افزایش روزافزون حضور نظامی ترکیه در اقلیم کردستان به ویژه در مناطق تحت کنترل حزب دموکرات کردستان (پارتی) به رهبری مسعود بارزانی، گمانه زنی‌ها در مورد اهداف واقعی ترکیه در محافل کردی بیشتر می شود. از طرفی، پارتی بدون اجازه بغداد به ترکیه اجازه داده تا حدود بیست پادگان نظامی در عمق خاک اقلیم تاسیس کند و از طرفی نیز ترکیه مقرهای پ.ک.ک در خاک اقلیم را بمباران می‌کند و تاکنون به خاطر حضور پ.ک.ک و این بمباران‌ها حدود هزار روستا خالی از سکنه شده و تعداد زیادی روستائیان اقلیم نیز کشته شده‌اند و حکومت اقلیم نیز همیشه سکوت کرده است. در آخرین مورد، تنش بین پارتی و پ.ک.ک بر سر این موضوع، در زینه ورته، مرز بین دو حزب حاکم بر اقلیم پارتی و یکتی، درگیری رخ داد و طی آن چند عضو پ.ک.ک کشته شدند. پ.ک.ک پارتی را به هماهنگی با ترکیه جهت کشتن این اعضا متهم کرده است و مدعی است نیروهای پارتی، با میت همکاری دارند.

از سلیمان علیخان، روزنامه‌نگار کرد اقلیم کردستان، در مورد زینه ورته و تنش بین پارتی با پ.ک.ک از یک طرف و پارتی با یکتی از طرف دیگر پرسیدیم.

علیخان در پاسخ گفت: ـقبل از هر چیز باید بگویم، ترکیه برای همه کردها تهدید است». این روزنامه‌نگار در ادامه افزود: «اما در مورد آنچه در زینه ورته رخ می‌دهد باید بگویم حضور و مقابله با پ.ک.ک بهانه است. پارتی در اصل می خواهد این منطقه را از دست یکتی خارج کند نه از دست پ.ک.ک. هدف پارتی، تضعیف یکتی است».

با توجه به سابقه درگیری‌های مسلحانه پارتی و یکتی در دهه نود میلادی و تقسیم کردن اقلیم کردستان بین دو منطقه زرد و سبز، تقسیم پول نفت و پست و مقام‌ها، عملا اقلیم کردستان به دو اداره تقسیم شده است و حتی چندین بار یکتی با مرکزیت سلیمانیه تهدید به تاسیس یک اقلیم مستقل از حکومت کنونی اقلیم کرده است.

سلیمان علیخان در این زمینه نیز به دیدبان حقوق بشر کردستان ایران گفت: «اقلیم کردستان واحد نیست. جنگ دو جناح بر سر قدرت است. آنچه می‌بینیم نشان می‌دهد اقلیم دو اداره‌ای است و هر منطقه تحت کنترل یک حزب جداگانه قرار دارد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب