روزنامه‌نگار کرد عراق به دیدبان حقوق بشر کردستان ایران: خانواده‌های بارزانی و طالبانی مسئول فساد اقتصادی هستند

  • ۴ سال قبل

سلیمان علیخان، روزنامه نگار کرد، در سایت روژآرتیکل مطلبی در مورد وضعیت اقتصادی حکومت اقلیم کردستان نوشته و با اشاره به عملکرد 8 کابینه قبلی این حکومت، از کابینه نهم به نخست وزیری مسرور بارزانی نیز انتقاد می‌کند و اظهارات مسئولان مختلف آن از جمله مسرور بارزانی را نادرست می‌خواند که مشکلات اقتصادی کنونی را میراث کابینه‌های قبلی به ویژه دوران نخست‌وزیری نچیروان بارزانی معرفی می‌کنند.

سلیمان علیخان در پاسخ به سوال دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در مورد ریشه فساد اقتصادی در اقلیم کردستان می‌گوید: “ریشه این مشکل در فروش نفت و گاز قرار دارد. فقط هر دو خانواده بارزانی و طالبانی نفت و گاز را می‌فروشند و در مورد چند و چون آن کسی مطلع نیست و به مردم نیز اطلاع‌رسانی نمی‌کنند.”

این روزنامه‌نگار می‌گوید: “با توجه به مخفی‌کاری این دو خانواده، نه روزنامه‌نگاران و نه کسانی دیگر از میزان فروش نفت و گاز، پول عایدی آن و نحوه مصرف مطلع نیستند. حداقل می‌دانیم پول نفت و گاز صرف امور مردم نمی‌شود.”

عیلخان به وضعیت اقتصادی مردم اشاره کرد و آن را “بسیار بد” توصیف نمود و در مورد سیاست‌های کنونی حکومت نیز گفت: “با این که مسرور بارزانی اعلام کرده سیاست استقلال اقتصادی از بغداد را در پیش گرفته اما این عملا غیرممکن است چون از طرفی فساد اقتصادی گسترده است و از طرفی نیز برنامه‌ای برای آن وجود ندارد. مردم نیز اکنون پریشان هستند.”

وی خاطرنشان ساخت: “این اظهارات جدید نیست و در طی 28 سال گذشته و پس از جنگ خلیج که دو خانواده طالبانی و بارزانی قدرت را در دست گرفته‌اند، همیشه وعده اصلاحات و بهبود وضعیت اقتصادی می‌دهند اما در عمل چیزی نمی‌بینیم و وضعیت مردم بدتر نیز شده است. چون برنامه وجود ندارد لذا نباید انتظار دستاورد نیز داشته باشیم.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب