جائیشانکار: «تقسیم تروریسم به خوب و بد حمایت از تروریسم است»

  • ۳ سال قبل

برخورد دوگانه در جهان با مسائل مختلف از جمله تهدیدات ناشی از گروه‌های تروریستی سبب شده تا کارشناسان و مسئولان امنیتی کشورهای مختلف به ویژه کشورهای قربانی تروریسم با چالش‌های مختلفی از جمله تامین مالی و محل اسکان امن برای تروریست‌ها مواجه شوند و این مسئله از طرفی امید به ریشه کن کردن همیشگی تروریسم را با موانع جدی همره می‌سازد و از طرف دیگر تلاش‌ها در حوزه مبارزه با تروریسم را خنثی می‌نماید. کشورهای غربی بیشتر از هر کشور دیگری با اتهام حمایت از تروریسم و داشتن برخورد دوگانه در قبال این پدیده مواجه‌اند و تقسیم‌بندی تروریسم به خوب و بد بر اساس منافع کشورهای غربی و در راس آن آمریکا سبب اعتراض افراد زیادی در این زمینه شده است.

علی رغم اعتراضات مختلف در مورد خوب و بد دیدن تروریسم متناسب با منافع بعضی کشورها، تلاش برای مقابله با این دیدگاه و رد آن ادامه دارد. در این چارچوب دکتر اس. جائیشانکار، کارشناس سیاسی و وزیر سابق امور خارجی هندوستان، در گفتگویی تازه در مورد تروریسم ضمن بررسی ابعاد مختلف خطر و تهدید این پدیده برای همه کشورهای جهان، از کشورهایی که در بر خورد با تروریسم رویکردی دوگانه دارند انتقاد می‌کند. دکتر جائیشانکار در یک نشست موسوم به «بحث ازاد» علیه دولت‌هایی که از تروریسم حمایت می‌کنند موضع گرفت و از جامعه بین‌الملل خواست به صورت دسته جمعی از چنین کشورهایی درخواست کنند تا مسئولیت‌پذیر باشند.

تروریسم خوب و بد ندارد. در هر حالتی تروریسم بد است

وی افزود: «بعضی از کشورها فاقد چارچوب قانونی/عملیاتی و تخصص فنی برای شناسایی، بررسی و تحت تعقیب قرار دادن موارد تامین مالی تروریسم هستند. اما، دولت‌هایی نیز وجود دارند که در کمک و حمایت از تروریسم گناهکارند و برای تروریست‌ها کمک مالی و محل امن تامین می‌کنند در حالی که ما باید توانایی و ظرفیت دولت‌های گروه اول را تقویت کنیم، جامعه بین‌الملل باید به صورت دسته جمعی از گروه دوم بخواهد دست از این اقدامات بردارد.»

دکتر جائیشانکار ادامه داد و در مورد نحوه سرکوب تروریسم گفت: «همه باید اراده سیاسی لازم برای مبارزه با تروریسم را داشته باشیم. نباید اما و اگر در مبارزه مطرح گردد. همچنین نباید برای اقدامات تروریستی زمینه توجیه و رشد فراهم کنیم. همه اعضای سازمان ملل باید به تعهدات خود در زمینه مقابله با عوامل تروریستی عمل کنند.»

این کارشناس سیاسی خاطرنشان ساخت: «نمی‌توان با سیاست‌ها و رویکردهای دوگانه ادعای مبارزه با تروریسم کرد. تروریست، تروریست است و خوب یا بد ندارد. کسانی که این تمایز را ترویج می‌کنند همان کسانی‌اند که با پوشش می‌خواهند از مجرمان دفاع کنند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب