ابراهیم گوچلو: پ.ک.ک دستور ترور من را صادر کرده است/ کاوه عزیزی: پ.ک.ک ابراز دست بازیگران خارجی است

  • ۳ سال قبل

ابراهیم گوچلو، سیاستمدار کُرد ترکیه، در کنفرانسی مطبوعاتی که با استقبال گسترده رسانه‌ها و سیاستمداران و فعالان سیاسی کُرد و ترک مواجه شد، اعلام کرد پ.ک.ک. دستور قتل او راصادر کرده است. وی طی سخنانی خطاب به جمع حاضر از جمله اعضای حزب آزادی کردستان، حزب مطالبه آزاد، جنبش و حزب سوسیالیست کردستان گفت: «از روزی که پ.ک.ک. توسط دولت ترکیه با هدف دشمنی با مردم کُرد تاسیس شد، این سازمان به تهدیدی جدی برای کردها تبدیل شد. این گروه نخست با عناوینی مانند انقلابیون کردستان و آپوچی‌ها وارد عمل شد و فقط بر قتل و از بین بردن فعالان و روشنفکران کُرد تمرکز نمود و با قتل‌های هدفمند سران احزاب و گروه‌های سیاسی کُرد کار خود را ادامه داد».

وی افزود: «پ.ک.ک. به این نیز بسنده نکرد و در شهرهایی مانند سیورگ، حیلوان، نصیبین و بسیاری مناطق دیگر در سال‌های 1978 تا 1980 به‌صورت سازماندهی شده کردها را ترور کرد یا به کشتن داد. این خطر پ.ک.ک. فقط به کردهای ترکیه محدود نیست بلکه خطری جدی برای همه کردها حتی در اروپاست. هنوز هم این روند خطرناک ادامه دارد. در نتیجه این سیاست پ.ک.ک. هزاران فعال کُرد، پیشمرگه، مسئولان سیاسی احزاب و سازمان‌های کُردی تاکنون کشته شده‌اند».

بیشتر بخوانید:

گوچلو: پ.ک.ک تروریست است

 

ابراهیم گوچلو در ادامه افزود: «پ.ک.ک. در مورد فعالان و مسئولان سازمان‌های کُردی تصمیم گرفت سیاست قتل را ادامه دهد و من یکی از اهداف پ.ک.ک. هستم. نخستین بار، در سال 1989 اعلام کرد من و کمال بورکای، رهبر حزب سوسیالیست کردستان، را به قتل خواهد رساند. این تصمیم را در کنفرانس بین‌المللی کُرد در موسسه کُرد در پاریس اعلام کرد و در بیانیه خود ذکر کرد. این تصمیم سبب شد تا کردها در اروپا ترور شوند. لذا کردها برای دفاع از خود در برابر پ.ک.ک. خود را  مسلح کردند. ما نیز یک کمپین سیاسی به راه انداختیم و با افزایش مخالفت افکار عمومی کُردها، پ.ک.ک نتوانست این تصمیم خود را اجرا نماید».

بیشتر بخوانید:

ابراهیم گوچلو: پ.ک.ک. با هدف از بین بردن جنبش‌های اصیل کُردی در ترکیه تاسیس شد

وی خاطرنشان ساخت: «تصمیم دوم در سال 2006 زمانی گرفته شد که من سخنگوی سازمان «کومله کُرد دیاربکر» بودم. در آن زمان پ.ک.ک. یک بازی بسیار شلوغ و گسترده را آغاز نمود. در آن بازی تصمیم گرفت من، کمال بورکای، محمد اوزون، امید فرات، اورهان میراوغلو و تعداد زیادی از دیگر روشنفکران و فعالان کُرد را به قتل برساند. بسیاری از روشنفکران مخالف و منتقد پ.ک.ک. در برابر آن تصمیم پ.ک.ک. عقب‌نشینی کردند اما من تسلیم نشدم. در میدان دیاربکر گفتند توپ‌های گاز طبیعی را به ابراهیم گوچلو خواهیم بست و او را از پل ده دهنه دیاربکر آویزان خواهیم نمود. اما باز هم عقب‌نشینی نکردم».

اکنون و طبق اطلاعات رسمی، پ.ک.ک. برای بار سوم تصمیم گرفته مرا به قتل برساند. اطلاعات رسمی حاکی است در آنکارا یک عملیات علیه اعضای پ.ک.ک. انجام شده و تعدادی دستگیر شده‌اند. در بازجویی و بازرسی این افراد اسناد دست‌نویس پیدا شده و خود آنان نیز اعتراف کرده‌اند که قرار بوده مرا به قتل برسانند. این تصمیم پ.ک.ک. پس از آن گرفته شده که من کمپینی را علیه حضور پ.ک.ک. و اقدامات ضد کردی آن در اقلیم کردستان به راه انداختم. این موضوع در رسانه‌های اقلیم کردستان نیز با استقبال گسترده مواجه شد. هیئتی 400 نفری از روشنفکران، سیاستمداران، حقوقدانان، آکادمیسین‌ها، نویسندگان و هنرمندان کُرد و غیر کرد در مورد اقدامات پ.ک.ک. با پارلمان و حکومت اقلیم کردستان وارد گفتگو شدند. این اقدام پ.ک.ک. را به لرزه در آورد، لذا تصمیم گرفته مرا به قتل برساند».

بیشتر بخوانید:

گوچلو: «پ.ک.ک مخالف هرگونه اتحاد کردهاست»

گوچلو در ادامه سخنان خود افزود: «مسئولان امنیتی دولت حتی فردی که قرار است قتل را انجام دهد می‌شناسند اما او هنوز دستگیر نشده است. پ.ک.ک. خواهان قتل و خشونت است تا به اهداف غیرانسانی و ضدکردی خود برسد. ما باید با همدیگر همکاری کنیم و مانع ادامه اقدامات غیرانسانی پ.ک.ک. شویم. ده‌ها سال است پ.ک.ک. به فعالیت‌های پلید خود ادامه می‌دهد. این گروه فقط در داخل سازمان، هزاران عضو و مسئول خود را به قتل رسانده است.جوانان کُرد را نابود کرده و می‌کند. باید جلوی این سازمان تبهکار را گرفت. اکنون در اقلیم کردستان آرامش را از مردم گرفته و تاکنون چند پیشمرگه را ترور کرده و اخیرا تعدادی از کردهای ایزدی را نیز به خاطر انتقاد از حضور غیرقانونی در شنگال شکنجه کرده است. تعداد زیادی از روستاهای اقلیم کردستان را اشغال کرده و مانع بازگشت روستائیان می‌شود. کودکان را می‌رباید و به عنوان کودک سرباز به کشتن می‌دهد. اگر بخواهم در مورد اقدامات زشت و غیرانسانی پ.ک.ک. بنویسم هزاران صفحه خواهد شد. لازم است این خطر را از مردم کُرد دور کنیم. پ.ک.ک. یک نیروی اقتدارگرا و فاشیست است که می‌خواهد با ایجاد ترس در دل مردم به ویژه روشنفکران صدای مخالفان و منتقدان را ببرد و متاسفانه در این سیاست خود نیز موفق بوده است. نباید نیروهای دموکرات و آزادی‌خواه اجازه دهند پ.ک.ک. این مسیر را ادامه دهد. مبارزه با پ.ک.ک. وظیفه هر کُرد است».[1]

همچنین دکتر کاوه عزیزی، سیاستمدار و آکادمیسین کُرد سوریه، در گفتگو با رسانه‌های اقلیم کردستان اعلام کرد تصمیم پ.ک.ک. برای خودداری از خارج شدن از شنگال تایید می‌کند این گروه به ابزار دست کشورهای دیگر تبدیل شده تا در این منطقه ضمن تامین منافع آنان مانع اجرای ماده 140 قانون اساسی عراق شود. این استاد علوم سیاسی دانشگاه صلاح‌الدین می‌گوید علی رغم گذشت چند ماه از دوره ریاست جو بایدن، همچنان شاهد هستیم اوضاع در عراق آرامتر نشده است و حتی آتس‌بس با نیروهای آمریکایی نیز اجرا نمی‌شود. گروه‌های مختلف حتی با تظاهرات در بغداد ضمن تهدید مصطفی کاظمی، نخست وزیر، آمریکا و عربستان سعودی، مانع ارسال بودجه اقلیم کردستان نیز می‌شوند.

کاوه عزیزی

این استاد دانشگاه افزود: «زنجیره این اقدامات ضد اقلیم کردستان توسط پ.ک.ک. در شنگال کامل می‌شود. بیانیه‌های پ.ک.ک. نشان داد در مسیری ضد کردی حرکت می‌کند. هزاران عضو مسلح پ.ک.ک. در شنگال مستقر شده‌اند و مانع اجرای توافق قانونی اربیل-بغداد می‌شوند و به تهدیدی نظامی علیه صلح و امنیت عراق تبدیل شده است. این ثابت می‌کند پ.ک.ک. ابزاری بیش نیست. می‌دانیم این گروه به کردستان ترکیه تعلق دارد و آنجا را ترک کرده تا زمینه جنگی در اقلیم کردستان را فراهم نماید». کاوه عزیزی افزود: «بیانیه‌های پ.ک.ک. علناً در راستای جدا کردن مناطق کردنشین از همدیگر قرار دارد و پ.ک.ک قصد دارد مانع بازگشت ایزدی‌ها به شنگال شود. زمان آن رسیده بین آمریکا، عراق و اقلیم کردستان هماهنگی ایجاد شود تا پ.ک.ک. را از شنگال بیرون کنند».

در تحولی دیگر که نشان از ماهیت تروریستی پ.ک.ک دارد، اعضا و هواداران پ.ک.ک. به یک مسجد و یک مرکز فرهنگی ترکیه در شهر کاسل آلمان حمله کردند. هواداران این گروه تروریستی روی دیوار مسجد جملات توهین‌آمیز نوشتند. پلیس کاسل می‌گوید موضوع حمله در دست بررسی قرار دارد. نهادهای مختلف مدنی آلمان حمله به مراکز دینی را محکوم کردند و افزودند روز به روز بر میزان حملات علیه مساجد افزوده و این حملات روزانه می‌شود. پ.ک.ک. در لیست تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارد و دولت آلمان نیز می‌گوید 14 هزار عضو یا هوادار پ.ک.ک. در این کشور فعال هستند و در گزارش‌های مختلف امنیتی آنان را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند.[2]

[1].https://www.basnews.com/kr/babat/679517

[2].https://www.dailysabah.com/politics/war-on-terror/pkk-sympathizers-attack-turkish-mosque-in-germanys-kassel

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب