کمال ادوای: عناصر پژاک در مقابل خانوادم اقدام به اخاذی از من کردند

  • ۲ سال قبل

یکی از روش های درآمدزایی نیروهای گروه شبه نظامی پژاک اخاذی از فعالین اقتصادی و کسب و کار در منطقه است.

این امر به یک رویه عادی جهت کسب درآمد نیروهای این گروه کُردی بدل شده است و البته عامل و علت اصلی ناامنی و مانع اصلی عدم رونق و توسعه کسب و کارهای منطقه به حساب می آید.

به تعبیر دیگر «ناامنی اقتصادی» باعث افزایش ریسک سرمایه گذاری در آن مناطق و طبعا موجب کاهش اشتغال زایی و افزایش بیکاری، فقر و مشکلات متعدد اقتصادی و البته آسیب های گسترده اجتماعی گردیده است.

این مساله منجر به این می شود که بسیاری از مردم مناطق مرزی از ترس و دلهره باج خواهی ها، اخاذی ها و زورگویی های افراد و عناصر پ ک ک/پژاک یا در آن مناطق نمانند و مهاجرت کنند یا آنکه به فکر کسب و کار نباشند.

طبیعی است که یکی از عوامل ایجاد پدیده نامبارک «کولبری» در میان جوانان کُرد ایرانی نبود شرایط مناسب اقتصادی و فعالیت در راستای امرار معاش در آن مناطق به واسطه حضور عناصر گروه های شبه نظامی کُردی است.

اینجا وظیفه «دولت ایران» و نهادهای مرتبط با حفظ و تامین امنیت شهروندان کُرد ایرانی است که شرایطی را بوجود آورند که دیگر هیچ یک از عناصر آن گروه ها نتواند به این سوی مرزهای ایران وارد شود.

در گفتگویی که با این فرد داشتیم، اظهار داشت که پس از مدت ها با تمام مشقت هایی که داشت توانست در یکی از قسمت های مریوان هتلی برای گردشگری ایجاد کند و باعث رونق این صنعت در مناطق مرزی غرب کشور شود. البته همین جریان باعث کمین گذاشتن برای این فرد از جانب عناصر پژاک شد.

گاهی اوقات در آن مناطق پیش می‌آمد که افرادی که دارای کسب و کاری بودند از جانب پژاک مورد اخاذی قرار می گرفتند.

آقای ادوای مدتها مشغول به کسب و کار خودش بود اما گویا به دلیل موفقیت وی در کارش این عناصر به فکر اخاذی از این فرد افتادند.

به گفته آقای ادوای یک شب که به همراه خانواده در یکی از اتاق های هتل خودش اقامت داشتند چندین نفر مسلح بالای سر آنها بودند البته ناگفته نماند چندین هفته پیش سعی کرده بودند طی یکسری نامه های ارسالی برای وی، آقای ادوای را متقاعد به پرداخت وجه کنند.

اما چون وی هیچ علاقه ای نسبت به آنها نشان نداده بود تصمیم گرفته بودند که شبانه و آن هم به صورت مسلح بالای سر خانواده او قرار بگیرند و ایشان را مجبور کنند تمامی موجودی حساب های خود را به آنها بدهد.

البته این قضیه اولین بار نیست که در آن مناطق اتفاق می افتاد.

این عناصر به هر صورت که میشد کار خود را انجام می دادند حتی بعضی اوقات پیش می آمد که خانه و املاک و ماشین آنها را به آتش می کشاندند تا از این طریق آنها را بترسانند و مورد اخاذی قرار دهند.

الان که تقریباً یکسال از اخاذی کمال ادوای توسط عناصر پژاک میگذرد باز هم وی ترس این را دارد که این افراد دوباره به هتل بازگردند و اخاذی کنند.

طبق گفته کمال ادوای از آن زمان دیگر جرأت ندارد خانواده اش را به داخل هتل خودش بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب