احتمال تجدیدنظر بریتانیا در مورد «تروریستی بودن» گروه پ.ک.ک

  • ۲ سال قبل

نمایندگان پارلمان بریتانیا خواستار بررسی درج نام پ.ک.ک در لیست تروریستی این کشور شدند.

پارلمان بریتانیا روز سه‌شنبه درباره درج نام حزب کارگران کردستان (پ‌.ک‌.ک) در فهرست سازمان‌های تروریستی بریتانیا بحث کرد و خواستار اقدام جدی در مورد سیاست‌های آنکارا در قبال جمعیت کرد آن شد.

مخالفان درج نام پ.ک.ک در لیست سیاه اعتقاد دارند «پ‌.ک‌.ک به دستور دولت ترکیه بدون بررسی‌های لازم و تدابیر بیشتر در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفته است». لوید راسل-مویل، نماینده حزب کارگر در جریان مناظره، خواستار بررسی نحوه اضافه شدن سازمان‌­ها به لیست تروریستی شده است.

گفتنی است بریتانیا در سال ۲۰۰۱ پ.ک.ک را به فهرست تروریستی خود اضافه کرد و آن را به عنوان «جنبش جدایی‌طلب که به دنبال ایجاد یک کشور کُرد مستقل در جنوب شرقی ترکیه است» توصیف کرد. پ‌.ک‌.ک در فهرست سیاه ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ترکیه نیز قرار دارد.

پ‌.ک‌.ک که در سال ۱۹۷۸ تأسیس شد، در سال ۲۰۱۳ وارد مذاکرات صلح با آنکارا شد، اما دو سال بعد این مذاکرات شکست خورد و پس از آن، ترکیه عملیات‌های نظامی شدیدی را علیه آن در داخل ترکیه و در آن سوی مرز در منطقه کردستان که مقر پ‌.ک‌.ک است آغاز کرد.

جدیدترین حملات این کشور در ماه آوریل در مناطق مرزی شمالی اقلیم کردستان آغاز شد. درگیری در اقلیم کردستان منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی غیرنظامی و متروکه شدن صدها روستا شده است.

کریسپین بلاانت، اعتقاد دارد ترکیه در تلاش برای یافتن راهی برای صلح با پ.ک.ک نیست و افزود که زمان آن رسیده است که بریتانیا روابط خود با ترکیه را مجدداً بررسی کند.

این مناظره بر اساس گزارشی از گروه پارلمانی همه احزاب (APPG) در مورد کردستان در ماه ژوئن منتشر شد که از دولت خواسته شده بود در روابط خود با ترکیه و تعریف پ‌.ک‌.ک به عنوان یک سازمان تروریستی «بازنگری» کند.

شایان ذکر است در سال ۲۰۲۰، دادگاهی در بلژیک حکم داد که پ.ک.ک یک سازمان تروریستی نیست.

کیم جانسون، نماینده حزب کارگر در جلسه پارلمان گفت: «با توجه به نتیجه پرونده در دادگاه عالی بلژیک که مشخص شد پ‌.ک‌.ک به جای یک سازمان تروریستی، یک مبارز قانونی در جنگ داخلی است، این حکم تاریخی پیامدهای مهمی برای موضع دولت ما خواهد داشت، و من از دولت می­‌خواهم با توجه به این شواهد، درج نام پ‌.ک‌.ک را در فهرست سازمان‌های تروریستی مورد بررسی قرار دهد».

آماندا میلینگ، نماینده محافظه‌کار، این گونه مخالفت خود را نشان داد که: «ترکیه متحد ناتو است و آن­ها از نزدیک با یکدیگر همکاری می­‌کنند. ما منافع مشترکی در دفاع، تجارت، ثبات منطقه‌ای داریم. با این دیدگاه که دلیلی برای عدم احتساب پ.ک.ک به عنوان یک سازمان تروریستی وجود ندارد، موافق نیستیم».

آنکارا، پ‌.ک‌.ک را یک تهدید وجودی و آن را عامل مرگ بیش از ۴۰۰۰۰ نفر می‌داند و مرتباً حمایت از این گروه را محکوم می‌کند. هنگامی که یک روزنامه لبنانی این هفته مصاحبه‌ای با جمیل باییک، رهبر ارشد پ.ک.ک منتشر کرد، علی باریس اولوسوی سفیر ترکیه در بیروت این روزنامه را «سخنگوی یک سازمان تروریستی» خواند.

اما هنوز آنکارا به بحث پارلمان بریتانیا واکنش فوری نشان نداده است.

همچنین نمایندگان پارلمان بریتانیا در مورد سیاست­‌های ترکیه در قبال جمعیت کُرد این کشور گفتگو کردند.

راسل-مویل گفت: «صدها فعال، روزنامه‌نگار، نماینده مجلس و شهردار کُرد دستگیر شده‌اند. دستگیری فعالان و روزنامه‌­نگاران به ویژه در توانایی ترکیه برای حفظ آزادی بیان نگران کننده است.  وقتی نمایندگان مجلس دستگیر می‌­شوند، اغلب در معرض نقض حقوق بشر قرار می‌­گیرند، اما علاوه بر آن مصونیت پارلمانی آن­ها نیز سلب می­‌شود».

حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) که طرفدار کردها است، سال‌ها تحت فشار بوده و متهم است که شاخه سیاسی پ‌.ک.‌ک است، اتهامی که حزب آن را رد می‌کند. اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه (آ.ک.پ) و حزب راست افراطی جنبش ملی‌گرا (م.ه.پ) خواستار تعطیلی این حزب شدند. بسیاری از شهرداران ه.د.پ از سمت‌­های انتخابی خود برکنار شده و مقامات طرفدار دولت جایگزین آن­ها شده‌اند و حکم زندان نمایندگانشان تایید شده است.

فریال کلارک، نماینده حزب کارگر، یک کرد متولد ترکیه، از تجربیات شخصی خود صحبت کرد و گفت: «والدینم مجبور شدند از سرکوب خشونت‌آمیز فرار کنند. زمانی که بزرگ شدم، صحبت کردن یا یادگرفتن زبان کردی غیرقانونی بود و دولت ترکیه هنوز از ابزارهای مختلفی برای جلوگیری از این اتفاق استفاده می­‌کند. شرم‌آور است».

 

Official portrait of Feryal Clark MP crop 2.jpg

فریال کلارک

از زمان تأسیس ترکیه مدرن در سال ۱۹۲۳ به دلیل سیاست­‌های همگون‌سازی دولت­‌های متوالی، زبان کردی دچار خاموشی شده است. مطالعه‌­ای در سال ۲۰۱۹ نشان داد که تنها تعداد کمی از جمعیت کرد ترکیه می­‌توانند به زبان مادری خود صحبت کنند.

احزاب سیاسی کرد و موسسات ترویج زبان، پویشی را در ماه ژوئن راه‌اندازی کرده و از دولت ترکیه خواستند زبان کردی را به عنوان زبان رسمی در این کشور به رسمیت بشناسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب