یادداشت وارده/اظهارات بشار اسد به استناد گفته‌های اوجالان

  • ۴ سال قبل

همزمان با حملات ترکیه و حمایت آن از گروه‌های تروریستی در ادلب، و پس از دیدار رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری ترکیه و روسیه، شبکه تلویزیونی راشا24 با بشار اسد رئیس جمهور سوریه گفتگو کرد. در این گفتگو سوالات مختلف پیرامون تحولات سوریه از وی پرسیده و در بخشی نیز به “مسئله کرد” اشاره شد.

بشار اسد در اشاره به “مسئله کرد” در سوریه گفت: «چیزی به نام مسئله کرد در سوریه وجود ندارد و آنچه می‌گویند دروغ و خیال است. کردها هرگز ساکنان سوریه نبوده‌اند و در اوایل قرن بیستم و زمانی که هنوز مرزهای بین‌المللی تثبیت نشده بود، هزاران کرد ترکیه به خاطر ظلم و ستم ترکیه به سوریه پناه آوردند و در شهرهای مختلف مرزی مستقر شدند. اینان دراصل کرد ترکیه هستند نه اصالتا سوری، لذا چیزی به نام مسئله کرد نداریم».

خانم الهام احمد، از مسئولان مجلس سوریه دموکراتیک، و فرمانده سابق پ.ک.ک، در واکنش به این اظهارات بشار اسد اعلام کرد «این اظهارات به تمامیت ارضی سوریه خدمت نمی‌کند و تشویق ترکیه به اشغالگری است. کردها از زمان‌های بسیار قدیم در این منطقه از سوریه حاضر بوده‌اند. کردها از نسل هوری‌ها و میتانی‌ها هستند».

در مورد اظهارات تاریخی خانم الهام احمد باید گفت «در ازمنه قدیم این منطقه آشوری/آسوریه بود و کلمه سوریه نیز کلمه‌ای آسوری است. این منطقه در اوایل ظهور اسلام، به تدریج رنگ و بوی عربی به خود گرفت. همچنین، کردها از نسل مادهای ایرانی هستند، نه میتانی‌ها و هوری‌ها. به نظر می‌رسد خانم احمد اصلا تاریخ نخوانده است».

همچنین، همه اعضای با سابقه پ.ک.ک می‌دانند عبدالله اوجالان تا زمانی که در سوریه بود، به صورت مکرر در داخل سازمانش اعلام می‌کرد کردهای سوریه اصالتا اتباع ترکیه‌اند و در اوایل قرن بیستم به خاطر ظلم و ستم ترکیه به این سوی مرز آمدند. حتی تعدادی از اعضای کرد سوریِ پ.ک.ک به خاطر اعتراض به این اظهارات عبدالله اوجالان اعدام شدند. دلیل اصلی همکاری گسترده استخبارات سوریه با پ‌ک‌ک و باز کردن مراکز مختلف در مناطق کردنشین برای عضویت افراد علاقمند کرد سوریه در پ.ک.ک این بود. آنان موظف بودند تمام کارت‌های شناسایی خود را تحویل دهند و پ.ک.ک نیز متعهد بود هرگز اجازه ندهد این اعضا به سوریه برگردند و چنین نیز می‌کرد.

نکته‌ای که همه کردهای کوبانی می‌دانند این است این شهر تا قبل از قرن بیستم وجود نداشت و محل استقرار کانکس های شرکت آلمانی موسس خط راه آهن – که مرز ترکیه و سوریه را تشکیل می‌دهد – بود. کوبانی به تدریج به محل اسکان فراریان کُرد از ترکیه تبدیل شد و سپس به شهری به نام کوبانی – تغییر شکل‌یافته کومپانی یعنی شرکت – تبدیل شد. ژان دوست نویسنده مشهور کرد اهل کوبانی در ترجمه رمان خود “کوبانی” در مورد زمان مهاجرت پدربزرگ خود از قارص در شمال شرقی ترکیه به کوبانی کنونی به صورت مفصل بحث می‌کند. همچنین، همه اهالی شهر تربسی می‌دانند حاجو پدربزرگ جوان حاجو خواننده مشهور کنونی کرد سوریه از ترکیه آمد، ایلات و عشایر تحت امر خود را در این محل مستقر کرد و به شهر تبدیل نمود و این منطقه، قبلا حتی روستا نیز نبود.

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران ضمن اعتقاد به حقوق مشروع کردها به‌عنوان شهروند سوریه معتقد است اظهارات بشار اسد و عبدالله اوجالان با هم تطابق دارد و از منظر تاریخی کردها اهالی قدیمی سوریه کنونی نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب