پژوهشگران: زبان کردی در ترکیه نابود می‌شود

  • ۴ سال قبل

روز دوم اسفند روز جهانی زبان مادری است. همه علاقمندان زبان مادری از این فرصت استفاده می‌کنند تا بر ضرورت توجه به زبان خود تاکید نمایند. در ترکیه نیز این موضوع مورد توجه بسیاری از کردها قرار گرفته است. یک گزارش نشان می‌دهد سیاست زبانی رسمی ترکیه علیه کردی آن را  به مرگ نهایی نزدیک کرده است.

شیخ موس صفر، جامعه‌شناس کرد ترکیه، می‌گوید: نسل جوان تقریبا به کردی حرف نمی‌زند و روز به روز از تعداد کسانی که کردی حرف می‌زنند کاسته می‌شود. نسل کردهای 15 الی  20 ساله فقط می‌گویند کرد هستند اما کردی نمی‌دانند. حتی این اظهار نظر را نیز به ترکی می‌گویند.

نتیجه پژوهش های “مرکز پژوهش های اجتماعی-سیاسی” در کردستان ترکیه نشان می دهد تحقیقات در 16 شهر و 49 شهرک کردنشین و بر روی 5600 فرد می گوید: 78.8 درصد فقط خود را کرد می‌دانند اما کردی نمی‌دانند. همچنین، فقط یک کانال خصوصی ویژه کودکان به کردی وجود دارد در حالی که 13 کانال کودکان با امکانات بسیار پیشرفته‌تر برای کودکان به ترکی برنامه پخش می‌کنند.

طبق ماده 42 قانون اساسی ترکیه، زبان همه شهروندان این کشور ترکی است، آموزش فقط به ترکی می‌باشد و زبان‌های دیگر ممنوع هستند.

بارها افرادی به خاطر حرف زدن به کردی در ترکیه شکنجه، زندانی و حتی کشته شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب