پنتاگون اعتراض کرد: روسیه و سوریه از نارضایتی‌های اعراب شمال شرق سوریه “بهره‌برداری” می‌کنند

  • ۴ سال قبل

همان طور که در آخرین مقاله من با عنوان “سوریه راه بازگشت به شمال شرق سوریه را هموار می‌کند” خواندید، دولت مشروع سوریه در بین مردم محلی محبوبیت خود را  باز می‌یابد. اختلافات بزرگ ایدئولوژیک بین پ.ی.د. وابسته به پ ک ک و مردم اکثریت عرب منطقه در بلند‌مدت عمیق‌تر می‌شود. نارضایتی مردم محلی افزایش می‌یابد و مردم خواهان رهبر خود یعنی بشار الاسد هستند.

نظامیان آمریکا که حضورشان با دستور دولت مشروع سوریه نیست، روسیه و بشار الاسد را متهم می‌کنند از نارضایتی مردم عرب محلی بهره‌برداری می‌کنند تا نیروی سوریه دموکراتیک تحت رهبری کردها را تضعیف نمایند. این نیرو مورد حمایت ائتلاف تحت رهبری آمریکاست.

یک ژنرال بازرس پنتاگون روز چهارشنبه در سایت سنتکام (مرکز فرماندهی نیروهای آمریکایی) گزارش کرده “عوامل نامشخص دولتی در منطقه” مردم محلی را تحت فشار قرار می‌دهند “در حمایت و پشتیبانی از نیروی سوریه دموکراتیک تجدید نظر کنند”.

گزارش این ژنرال می‌گوید: “رقابت‌های قومی، وضعیت ضعیف امنیتی به ویژه در دیرالزور، غفلت، اتهام علیه نیروی سوریه دموکراتیک مبنی بر برخورد شدید امنیتی” روابط در منطقه را با تنش همراه می‌کند. سربازگیری  نیز یکی از موراد مشکل‌زای بین نیروی سوریه دموکراتیک و اعراب محلی است.

نیکلاس هراس رئیس برنامه امنیت خاورمیانه در موسسه بررسی جنگ می‌نویسد: “رژیم اسد  و روسیه همگی تلاش می‌کنند در حوزه رود فرات در مناطق تحت کنترل نیروی سوریه دموکراتیک در دیرالزور بر اعراب نفوذ داشته باشند.   

مقامات آمریکایی همیشه تلاش کرده‌اند تا نیروی تحت رهبری کردها را به سمت خودمحوری قومی در تصمیم‌گیری‌ها تشویق کنند. اما سنتکام و سازمان استخبارات دفاعی آمریکا گزارشات متناقض در مورد میزان فضای واقعا باز سیاسی در مناطق تحت کنترل نیروی سوریه دموکراتیک در چند ماه اخیر منتشر کرده‌اند.

سازمان استخبارات دفاعی به این ژنرال بازرس گفته کردها هنوز کنترل پست های نفوذ در شمال شرق سوریه را در دست دارند. همچنین، این سازمان می‌گوید نیروی سوریه دموکراتیک و شورای سوریه دموکراتیک از “تقسیم قدرت با اعراب حتی در مناطق اکثرا عرب که تعداد جنگجویان عرب در خط جنگ نیروی سوریه دموکراتیک بیشتر است” مانند دیرالزور خودداری می‌کنند.  

طبق گزارش روز چهارشنبه، نیروی سوریه دموکراتیک به توافق با دولت اسد نزدیک نیست و این تا حدی نیز به خاطر آمریکاست که نمی‌خواهد این نیروی کرد با دمشق مذاکره کند تا آمریکا کنترل میادین نفتی دیرالزور را از دست ندهد که نظامیان آمریکا در دفاع از آن کمک می‌کنند. واشنگتن قصد دارد منابع ثروت طبیعی سوریه را از خارج از کنترل دولت سوریه نگاه دارد تا در یافتن راهکار سیاسی از آن استفاده ابزاری نماید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب