نیروی سوریه دموکراتیک و سواستفاده از بحران کرونا

  • ۴ سال قبل

نیروی سوریه دموکراتیک خواهان توقف بشردوستانه جنگ در شرایط فعلی و خطر بازظهور داعش با  هدف کنترل دوباره مناطق عرب‌نشین است.

حملات داعش و گروه‌های ناشناس در شمال شرق  سوریه ادامه دارد. نیروی سوریه دموکراتیک تحت کنترل کردها پس از نبرد باغوز فوقانی در نزدیکی مرز عراق در ماه مارس 2019 شکست داعش را اعلام کرد. دولت عراق نیز در پایان سال 2017 پیروزی بر این گروه تروریستی را در عراق اعلام کرد. طبق گزارش‌های واصله از مرکز اطلاعات مناطق کردنشین سوریه اگر چه داعش و دیگر گروه‌ها در ماه فوریه 53 مورد حمله انجام دادند اما بیشتر آنها قتل‌های هدفمند و حمله به منازل در مناطق رقه و دیرالزور بود. داعش حملات را از مراکز پرجمعیت موسوم به اداره خودگردان شمال و شمال شرق سوریه تغییر داده است.

روبین فلمینگ از مرکز اطلاعات مناطق کردنشین سوریه در گزارش خود می‌گوید: «به نظر می‌رسد داعش و هسته‌های خاموش آن تغییر تاکتیک داده‌اند و کمتر بر حملات کورکورانه و بمبگذاری در شهرها تمرکز می‌کنند و درعوض به صورت خاص افراد وابسته به اداره خودگردان شمال  و شمال شرق سوریه یا نیروی سوریه دموکراتیک را هدف قرار می‌دهند. این راهبرد، شاید کاهش ظرفیت داعش را نشان می‌دهد، اما شیوه‌ای موثر است تا اعراب را از نیروی سوریه دموکراتیک دور سازد».

همچنین، گروه‌هایی غیرداعشی از جمله احرارالشام، یک گروه سنی سلفی-جهادی، مسئولیت حملات به نیروی سوریه دموکراتیک را بر عهده می‌گیرند. ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا در عراق و سوریه نیز در بحبوحه حملات مدوام داعش تعدادی از نیروهایش را از عراق خارج کرد. این ائتلاف در بیستم مارس رسما اعلام کرد تعدای از نیروهای مسئول آموزش را به کشورهای خودشان برخواهد گرداند. این ائتلاف به موفقیت علیه داعش و بیماری کرونا نیز اشاره کرد و در یکی از بیانیه‌های خود می گوید: «این ائتلاف موقعیت خود در عراق را به دو دلیل تنظیم می‌کند. تنظیمات بلندمدت نیروها در مبارزه علیه داعش، و اقدامات کوتاه‌مدت برای حفاظت از نیروهایش در برابر کرونا».

بیماری کرونا بر عملیات نیروی سوریه دموکراتیک علیه داعش در سوریه نیز تاثیر گذاشته است. این گروه روز 24 ماه مارس خواهان توقف جنگ بین همه طرف‌های جنگ داخلی سوریه شد تا امکان مقابله بهتر با این ویروس فراهم شود.

زمان این درخواست سوال‌برانگیز است. در حالی که داعش در حال ظهور است و نیروی سوریه دموکراتیک نیز در مناطق عرب‌نشین رقه و دیرالزور حمایت خود را از دست می‌دهد، این گروه ممکن است به دنبال گرفتن زمان برای سازماندهی دوباره خود باشد. بعضی ناظران اعتقاد دارند که حاکمیت نیروی سوریه دموکراتیک در بیشتر مناطق خشونت‌زده ریشه نخواهد گرفت. نیروی سوریه دموکراتیک مناطق زیادی را تحت کنترل دارد که اکثرا عرب هستند، مانند رقه و دیرالزور. این نیرو تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق کرد است که با گروه تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه ایدئولوژی مشترک رادیکال دارد. به گفته یک پژوهشگر در سوریه، تعداد زیادی از اعراب، حاکمیت یک نیروی کردی را رد می کنند و این به نفع داعش است. کایل اورتون، یک تحلیلگر، با اشاره به شمال سوریه می نویسد «هرگز هیچ امیدی نیست که اعرابِ استان جزیره به یک رژیم وابسته به پ.ک.ک عادت کنند. و در این خلا مشروعیت شاهد ظهور داعش هستیم».

گزارش‌های متعدد حاکیست اعراب در دیرالزور و رقه علیه نیروی سوریه دموکراتیک اعتراض کرده‌اند، از قرار گرفتن تحت کنترل نیروهای کرد ناراضی هستند، حملات داعش افزایش یافته و آنها نیز از افزایش  فساد در این منطقه غنی از نفت ناراضی‌اند. به این خاطر است نیروی سوریه دموکراتیک خواهان توقف بشردوستانه جنگ در سراسر منطقه هستند و در عین حال مدعی شده هنوز هیچ کس در منطقه تحت کنترل آنان به بیماری کرونا مبتلا نشده است. آنان نیازمند زمان هستند تا بتوانند خود را از لحاظ نظامی از نو ساماندهی کنند، مشکلات سیاسی داخلی خود را حل نمایند و حمایت محلی را تقویت کنند.

سازمان ملل نیز از این فراخوان توقف جنگ استقبال نمود. استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، گفت: «ما از فراخوان توقف جنگ توسط نیروی سوریه دموکراتیک استقبال می‌کنیم که در راستای تقاضای دبیر کل سازمان ملل برای تسهیل مقابله با کرونا است و خواهان تعهد نیروی سوریه دموکراتیک برای اجتناب از جنگ هستیم».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب