نویسنده کرد: سمیتکو فجایع خونینی به بار آورد

  • ۴ سال قبل

اسماعیل آغا سمیتکو از کردهای چهریق از توابع سلماس امروزی در اواخر دوران قاجار و اوایل دوران رضاخان پهلوی در استان آذربایجان غربی و در بعضی مناطق استان آذربایجان شرقی تا عجیب‌‍شیر دست به اقدامات مختلفی زد که هنوز هم افکار عمومی مردم منطقه آن را فراموش نکرده است. سرهنگ سعید اسدی‌فر، نویسنده دهها عنوان از جمله کتاب “سرزمین کرمانج‌ها” که خود نیز از کردهای سلماس است از صفحه 232 تا 233 کتاب مذکور در مورد سمیتکو می‌نویسد و چنین معرفی می‌کند:

“اسماعیل آغا سمیتکو فرزند محمد آغا در سال 1266 قمری در روستای چهریق به دنیا آمد. در دوران کودکی همراه پدرش به ماموریت‌های جنگی رفت. او علاقه شدیدی به جنگ و اسلحه و سوارکاری و تیراندازی داشت. او نوکری به نام عه‌مو داشت و دستور می‌داد تا سیگاری داخل چوب سیگاری بگذارد و سر چوب را در دهانش قرار دهد. سپس خود در فاصله‌ای می ایستاد و به سیگار تیراندازی می‌کرد”.

نویسنده در ادامه می‌گوید: “کودتای رضاخان در اسفند 1299 تزلزلی در روحیه سمیتکو ایجاد نکرد که بخش‌های گسترده‌ای از آذربایجان غربی را در کنترل داشت. در سال 1303 شمسی، سمیتکو از ارومیه عازم مهاباد شد و با 2000 سوار مسلح به مهاباد حمله کرد. پیشتر نیز با همدستی برخی از خوانین منطقه و نیروهای متحد خود به ارومیه حمله ور شده و فجایعی خونین و اسفناک به وجود آورده بود. در آن حادثه نیز بسیاری از اهالی بی‌دفاع و مناطق اطراف توسط قوای سمیتکو به قتل رسیده بودند. آنها تمام افراد قزاقی را که در پاسگاه‌های سر راه بودند به قتل رساندند. چند فوج از میاندوآب و مراغه به مقابله با شکاک‌های سمیتکو آمدند اما همگی قلع و قمع شدند. پس از یک هفته زد و خورد خونین، مهاباد سقوط کرد و سواران سمیتکو وارد شهر شدند. آنها رفتار خشنی با مردم داشتند.”

۱ دیدگاه

  1. کیرم به کرد و سیمیتکو فاشیسم که تمام روستاهای مرزی ترک نشین را نسل کشی کرد و کرد سازی کرد نود وپنج درصد اسم روستاها و شهر های کرد نشین ریشه و معنی ترکی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب