تروریسم پ.ک.ک. و مواد مخدر

  • ۳ سال قبل

نوشته: هانس اشمیدت / ترجمه از: دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

 

تیتر رسانه‌ها چنان است گویی اوضاع رو به راه است و هیچ مشکلی وجود ندارد. گزارش‌های مربوط به خاورمیانه بارها نشان داده جدایی‌طلبان مارکسیست-لنینیست پ.ک.ک. در ترکیه تلاش می‌کنند تا ایدئولوژی خود را در همه جا گسترش دهند. حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) همانند گروه «سندرو لومینوسو» در پرو و «سازمان راه انقلابی» در ترکیه برای تامین فعالیت‌های تروریستی خود مبالغ بسیار کلانی از مواد مخدر کسب می‌کند.

در سال 1993 «ناهید منتسه» وزیر کشور وقت ترکیه گزارش کرد نیروهای امنیتی علیه قاچاق مواد مخدر توسط گروه پ.ک.ک عملیات‌های موفقی انجام داده‌اند. به گفته وی در آن سال پلیس 1054 کیلوگرم هروئین، 2884 کیلو مواد خام پایه مرفین و 23679 کیلوگرم حشیش از قاچاقچیان گروه پ.ک.ک کشف و ضبط کرده است. به گفته این مقام ترکیه «سازمان تروریستی پ.ک.ک. از قاچاق مواد مخدر در خارج تامین مالی می‌شود و در ترکیه نیز همین کار را انجام می‌دهد». این در حالی است که از زمان آغاز عملیات مسلحانه گروه پ.ک.ک در سال 1984 ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند.

منابع مختلف در ترکیه می‌گویند از دهه هشتاد میلادی تاکنون این سازمان مخفی تروریستی در همه جا گسترش یافته و قاچاق بخش مهمی‌از اروپا را به دست گرفته است. گروه پ.ک.ک در تولید مواد مخدر، تامین امنیت مسیر قاچاق و توزیع بین مصرف‌کنندگان فعال است. بعضی منابع ترکیه می‌گویند تا چهل درصد مواد مخدر خاورمیانه در کنترل گروه پ.ک.ک قرار دارد.

این منابع تخمین می‌زنند درآمد گروه پ.ک.ک از مواد مخدر در سال بین 300 الی 400 میلیون دلار است. قبلا این پول به حساب عبدالله اوجالان در بانک‌های سوئیس واریز می‌شد. مقامات پلیس می‌گویند زمانی که گروه پ.ک.ک در دره بقا لبنان مستقر بود دو منبع مالی مواد مخدر داشت. نخست، آزمایشگاه‌های تولید مواد مخدر در دره بقاع. تریاک تولیدی در دره بقاع از طریق سه مسیر اصلی به اروپا ارسال می‌شد. مواد مخدر از طریق قبرس یونان به ایتالیا و در ادامه به اسپانیا و آلمان می‌رفت و یا از جنوب شرقی وارد ترکیه می‌شد و به استانبول منتقل می‌شد. از آنجا نیز قاچاقچیان کُرد و ترک به بلغارستان، یونان و ایتالیا، آلمان، بلژیک و هلند منتقل می‌کردند. مسیر سوم نیز در شمال یوگسلاوی سابق قرار داشت که پس از آغاز جنگ در آن کشور باز شد. کارشناسان می‌گویند همه مسیرها به جز مسیر قبرس یا ترکیه به ایتالیا، از طریق استانبول صورت می‌گیرد که با همکاری نزدیک مافیا و جنبش انقلابی چپ ترکیه انجام می‌شود.

منبع دوم؛ مواد مخدر از طریق جنوب شرقی ترکیه و با حمایت گروه پ.ک.ک منتقل می‌شود. کامیون‌های ترکیه مواد مخدر را جاسازی کرده و به استانبول و سپس اروپا می‌روند. بیشترین مواد مخدر راهی اروپای غربی می‌شود که اوج مصرف آن در بریتانیا است. منابع ترکیه می‌گویند گروه پ.ک.ک آنقدر سهم خود در بازار مواد را افزایش داده که با شبکه‌های قدیمی‌ مستقر در مرزهای اروپایی رقابت می‌کند. گفته می‌شد گروه پ.ک.ک از دولت سوریه کمک دریافت می‌کرد و بیشتر نیز از طریق رفعت اسد برادر حافظ اسد بود. از این طریق تعداد زیادی کردهای سوریه را جذب کرد. رسانه‌های ترکیه تعداد زیادی گزارش در مورد قاچاق مواد مخدر توسط گروه پ.ک.ک منتشر کرده‌اند و یک مورد مشهور آن کشف یکصد کیلو هروئین مخفی شده در یک کامیون در سال 1989 در میلان ایتالیا بود و ناظم کلو راننده اعتراف کرد مواد به گروه پ.ک.ک تعلق دارد و چند سال است این کار را برای گروه پ.ک.ک انجام می‌دهد. در یک مورد دیگر وحیدالدین کاراکجی عضو سابق گروه پ.ک.ک در سال 1987 که بعدا در سال 1989 در خارج آموزش می‌داد در سال 1991 با دو کیلو و نیم هروئین در آلمان دستگیر شد. وی در یک اتوبوس در دیاربکر نیز بمب‌گذاری کرده بود که طی آن دو نفر زخمی ‌شدند.

پ.ک.ک علاوه بر مواد مخدر به اخاذی و قتل نیز در اروپا دست می‌زند. در سال 1994 مقامات سوئیس چند عضو گروه پ.ک.ک را دستگیر کردند که دست به اخاذی و تهدید و کتک‌زدن کردها زده بودند. حداقل دو مورد قتل مرتبط با گروه پ.ک.ک در سوئیس بود و در طی سال 1994 بیست کُرد مرتبط با گروه پ.ک.ک از این کشور اخراج شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب