خشونت عیان و پنهان علیه زنان در مناطق کردنشین سوریه

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، ایدئولوژی پ.ک.ک و گروه تحت امر آن یعنی ادارات خودگردان در شمال شرقی سوریه (و نیروهای سوریه دموکراتیک)، به نوعی به فمینیسم رادیکال شباهت دارد، باعث شده تا شبه‌نظامیان وابسته به پ.ک.ک توانسته‌اند تعداد زیادی از زنان را به خدمت بگیرند (عمدتا در امور نظامی)، و به زنان منطقه آزادی بیشتری نسبت به گذشته اعطا کرده‌اند. همین فمینیسم یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که کشورهای غربی از شبه‌نظامیان حمایت و پ.ک.ک و نیروهای سوریه دموکراتیک نیز از این طریق اهداف را تبلیغ می‌کنند (تجاری‌سازی اهداف برای کسب پول و سلاح از کشورهای غربی).

گرچه فمینیسم رادیکال نیز دارای روند نزولی است، اما اگر نگاهی دقیق‌تر به جامعه محلی داشته باشیم، جامعه‌‎ای همچنان قبیله‌ای و بسیار مردسالار را می‌بینیم. بر اثر سیاست‌های پ.ک.ک و نهادهای اقماری آن، می‌توانیم ببینیم که شکاف بزرگی در تفکر مردان و زنان در مناطق کردنشین سوریه پیش آمده است. زنان با تشویق شبه‌نظامیان کُرد، تلاش می‌کنند از جامعه قبیله‌ای خلاص شوند و در پی آنچه آزادی می‌خوانند، هستند. از سوی دیگر، مردان و بزرگان قبیله، هنوز آماده نیستند که از ارزش‌های اجتماعی که نسل‌ها بر آن حاکم بوده است، دست بردارند.

حقوق زنان و توجه به آن، به خودی خود امر مثبتی است. زنان قبلاً طبق قانون، در جمهوری عربی سوریه از حقوق برابر برخوردار بودند، اما شمال شرقی سوریه (مناطق کردنشین) یکی از مناطق کشور است که میزبان جامعه سنتی‌تری است. و مشکل آنجاست که تغییر اجتماعی در عرض مدت کوتاهی اتفاق نمی‌افتد. تغییر باید به طور پیوسته انجام شود، از نسلی به نسل دیگر. تغییرات رادیکال همیشه به مخالفت منجر خواهد شد؛ امری که پ.ک.ک و ادارات خودگردان به آن بی‌توجه بودند. به همین دلیل، خشونت علیه زنان و خودکشی در میان آنها به بالاترین میزان در تاریخ منطقه رسیده است.

همانطور که «مرکز اطلاع رسانی ادارات خودگردان» (یک گروه محلی از محققان) در بیانیه‌ای رسانه‌ای منتشر کرده است، در مناطق تحت کنترل کردهای مسلح وابسته به پ.ک.ک، در شمال شرق سوریه، 17 زن توسط اعضای خانواده به قتل رسیدند، 126 زن مورد خشونت قرار گرفتند، 8 زن با موفقیت خودکشی کرد و 14 زن دیگر در این ماه اقدام به خودکشی کردند.

نکته قابل توجه این است که تقریباً همه موارد قتل علیه زنان در منطقه مربوط به قتل‌های ناموسی است. وقتی زنان مرزهای آزادی تازه خود را دنبال می‌کنند و به دنبال مد، تبلیغ و عشق‌بازی می‌روند‌، خانواده به ارزش‌های سنتی خود پایبند است و همین امر، سرآغاز تعارض‌ها است. این امر باید در کنار خشونت‌های گروه‌های افراطی وابسته به ترکیه در این مناطق تحلیل شود. در واقع، زنان کُرد در سوریه، قربانی همزمان گروه‌های تکفیری وابسته به ترکیه، شبه‌نظامیان مسلح و برخی باورهای غلط هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب