بازگشت یک کودک‌سرباز ایرانی به کشور و نجات وی از مقرهای پژاک

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و به نقل از منابع محلی در اقلیم کردستان عراق و پنجوین، در گزارش مستند و متقن دیدبان حقوق بشر کردستان ایران اعلام شده بود که شماری از نوجوانان و جوانان ایرانی در مقرهای پژاک و غارهای غیراستاندارد این گروه بر اثر بهمن و برف سنگین، مدفون و کشته شده‌اند و این امر باعث بروز واکنش‌ها و سوالات متعددی در اقلیم کردستان عراق و مناطق کردنشین ایران شده است. دیدبان برای بررسی بیشتر این موضوع و ادامه تحقیقات خود و همچنین طرح سوال از مسئولان پژاک در مورد سرنوشت این کودکان و نوجوانان، به سراغ اعضای خانواده این افراد رفته است.

خوشبختانه باید گفت که بعضی از کودکان و جوانان ایرانی که در مقرهای پژاک اسیر شده بودند و مجبور بودند برای این گروه و اهداف نامشروع آن اسلحه به دست بگیرند، آزاد شده و اکنون به کشور و کانون گرم خانواده بازگشته‌اند. این خبر مسرت‌بخش، در حالی است که متاسفانه هنوز از سرنوشت سایر نوجوانان ایرانی، خبری در دسترس نیست و پژاک نیز هیچ مسئولیتی بر عهده نمی‌گیرد.

زکریا حشمتی مصرکانلو فرزند بدر و متولد 1380 است که سال گذشته توانست به کشور بازگردد. او مدت کوتاهی در این گروه عضو بوده و خاطرات تلخ زیادی را به امانت، نزد خبرنگار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران گذاشت. این جوان اهل شهرستان ماکو، در دی ماه 1398 فریب خورده و به گروه پیوسته و در اواخر سال، موفق به بازگشت به ایران شده است. وی که مدرک تحصیلی «سیکل» دارد، عضو یک خانواده 7 نفره است. گفتنی است سطح تحصیلات اکثر قریب به اتفاق اعضای پ.ک.ک و سطح زندگی آنها از لحاظ اقتصادی بسیار پایین است و بسیاری از آنها برای پول به این گروه می‌پیوندند.

زکریا اکنون متوجه پوچ بودن شعارهای پژاک مبنی بر اعدام فرد فراری از این گروه شده است. او به ما تاکید کرد که گروه اعضایی را که قصد بازگشت دارند، از اعدام در ایران می‌ترساند و به همین دلیل اعضا از بازگشت به کشور هراس دارند. زکریا به خبرنگار دیدبان گفت که در حال حاضر منتظر اعزام به خدمت است و دولت ایران هیچگونه مشکلی برای او و خانواده‌اش ایجاد نکرده است.

بیشتر بخوانید: پژاک پاسخ دهد؛ نیان درویشی کجاست؟

گفتنی است دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، ضمن ابراز خوشوقتی از این بازگشت، امیدوار است پژاک فرصت بازگشت و انتخاب آزادانه را برای سایر کودک‌سربازان و نوجوانان ایرانی نیز فراهم کند. دیدبان همچنان منتظر پاسخ مسئولان پژاک به اخبار نگران کننده در مورد ابتلای اعضای این گروه به کرونا است.

نکته: عکس، متعلق به یکی از اعضای کُرد پ.ک.ک است که موفق به فرار از مقرهای این گروه و بازگشت به خانواده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب