اقلیم کردستان به دنبال کمک آمریکا برای توقف حملات ترکیه است

  • ۴ سال قبل

منبع: المانیتور/ترجمه دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

در حالی که آمریکا شایعات مربوط به دیدار یک هیئت آمریکایی از مقرهای حزب غیرقانونی کارگران کردستان (پ.ک.ک.) در قندیل را رد کرده، منابعی به المانیتور گفته‌اند تیمی از نیروی عملیات ویژه آمریکا برای بررسی مناطق صدمه دیده از حملات هوایی ترکیه رفته‌اند. خبر دیدار هیئت آمریکایی از قندیل در توئیتر کردی بسیار مورد توجه قرار گرفت.

طبق یک روایت، یک کاروان نظامی با پوشش هوایی آمریکا به سمت رشته کوه‌های قندیل حرکت کرد. آمریکایی‌ها به پ.ک.ک گفتند لازم است از شمال  سوریه دست بردارد و دخالت در امور آنجا را متوقف سازد. در برابر آن، آمریکا به متحدان کرد در سوریه کمک خواهد کرد تا پروژه خودمختاری را تقویت کنند.

مقامات آمریکایی هرگونه دیداری با پ.ک.ک را رد کردند. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از طریق ایمیل به المانیتور گفت چنین دیداری انجام نشده است. «مطلقا چنین ادعایی صحت ندارد». یک سخنگوی فرماندهی نیروهای ویژه آمریکا نیز به المانیتور اعلام کرد «در جریان چنین دیداری نبوده و از آن آگاه نیست.»

یک مقام ارشد به المانیتور گفت بسیار بعید است هیئتی با پ.ک.ک دیدار کرده باشد اما این احتمال را رد نکرد که یک تیم نظامی ممکن است از منطقه دیدار کرده باشد. با توجه به حساسیت موضوع، منابع کاملا آگاه گفتند یک تیم عملیات نیروهای ویژه آمریکا به محل رفته اما نه برای گفتگو با پ.ک.ک. بلکه برای بررسی خسارات حملات ترکیه به روستای زرگله در کوه‌های قندیل. در روز یکم اوت 2015 هشت غیرنظامی از جمله زنان و کودکان در حملات ترکیه در این روستا کشته شده بودند.

منابع می‌گویند آمریکایی ها به درخواست حکومت اقلیم کردستان به آنجا رفتند چون ازحملات ترکیه نگران است. این حملات غیرنظامیان و احشام آنان را هدف قرار می‌دهد و در سطحی گسترده زمین‌های کشاورزی را نابود کرده و این سبب خشم مردم اقلیم شده است و به این موضوع نیز خشم علیه فساد اقتصادی حاکم بر اقلیم افزوده می‌شود. یک مقام ارشد اقلیم کردستان آگاهی از موضوع را رد کرد اما تاکید کرد «هیچ دیداری» بین آمریکا وپ.ک.ک انجام نشده است. اقلیم کردستان از آمریکا خواست خسارات ناشی از حملات ترکیه را بررسی کند و از زبان مردم محلی بشوند. به گفته این منابع، این تیم قبلا به کوناماسی، روستایی توریستی در استان سلیمانیه، نیز سفر کرده بود. نیروهای ترکیه یک خودروی پیکاپ متعلق به جنگجویان پ.ک.ک را هدف قرار داده بودند که در اصل متعلق به پژاک، شاخه ایرانی این گروه، بود و چون در نزدیکی محل مسکونی بود سبب شد تا بمب به یک مغازه کوچک برخورد کند. طی آن صاحب مغازه زخمی شد، زنش یک پایش را از دست داد و دو فرزند 7 و 5 ساله شان نیز زخمی شدند. یک عضو پژاک نیز کشته شد.

مقامات اقلیم می‌ترسند برنامه ترکیه قطع ارتباط زمینی اقلیم با کردستان سوریه باشد و این سبب می‌شود ترکیه به مناطق سنی عراق دسترسی داشته باشد. دلیل دیگر درخواست اقلیم از آمریکا برای متوقف کردن حملات ترکیه این است ترکیه هزاران نیرو را در اقلیم کردستان و همچنین در بعشیقه در نزدیکی موصل مستقر کرده است.

مقامات اقلیم کردستان در گفتگوهای خصوصی می‌گویند قدرت لازم را ندارند خودشان علیه ترکیه وارد عمل شوند. آنان پ.ک.ک را سرزنش می‌کنند که بهانه لازم را به ترکیه می‌دهد و از آن می‌خواهند اقلیم کردستان را ترک کند. دولت مرکزی در بغداد نیز فقط بیانیه  صادر می‌کند، موضوع را به اتحادیه عرب ارجاع داده اما عملا بی‌تاثیر است. با توجه به حمایت آمریکا از حملات ترکیه در مناطق کردنشین سوریه، بعید است آمریکا مانع ادامه حملات ترکیه در عراق نیز شود.

اقلیم کردستان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند. قیمت نفت، منبع اصلی درآمد آن، به حدی بی‌سابقه سقوط کرده است. نفت از طریق لوله به بنادر ترکیه صادر می‌شود، لذا اقلیم کردستان نمی‌تواند رابطه با آنکارا را قطع کند.

سایت شبکه کردستان24 متعلق به مسرور بارزانی می‌گوید هیئت اعزامی به قندیل کانادایی بود نه آمریکایی و هدفشان بررسی سرنوشت چهار کودک کانادایی است که پدرشان، یک پزشک کرد کانادایی، به قندیل برده است.

سعید اوران، روزنامه‌نگار کرد مستقر در سلیمانیه، به المانیتور گفت با چند نفر از اهالی زرگله صحبت کرده و همگی تایید کردند گروهی از خارجی‌ها با «لباس شخصی» مناطق هدف قرار گرفته توسط ترکیه که پنج نفر در آن کشته شده بود را بررسی کردند. وی نتوانست تایید کند کسی از مقامات اقلیم کردستان همراه آنان بود یا نه.

از سال 2015 و قطع روند صلح بین ترکیه و پ.ک.ک. حملات ترکیه به اقلیم کردستان تشدید یافته است. ترکیه با استفاده از فناوری هواپیماهای بدون سرنشین میزان مرگ و تلفات علیه مقرهای پ.ک.ک را افزایش داده است.

https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/08/iraq-turkey-us-military-delegation-visit-pkk-qandil-centcom.html#ixzz6UbKz3klM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب