استقبال دیدبان حقوق بشر کردستان از اصلاح رویکرد غلط در خبرگزاری پ.ک.ک

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، خبرگزاری‌ها و وابستگان گروه پ.ک.ک، بارها در چند سال گذشته برای مظلوم‌نمایی و ترویج اخبار جعلی در مورد خانم زینب جلالیان، عکس‌ها و گزارش‌های جعلی در مورد او منتشر می‌کردند که این اقدام غلط و غیراخلاقی همچنان ادامه دارد. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در ابتدای سال 1399 گزارش مستند، مصور و پژوهشی از واقعیت پرونده خانم جلالیان و جعل عکس و بیانیه در مورد او منتشر کرد که به شدت مورد توجه نهادهای حقوق بشری و فعالان رسانه‌ای داخلی و خارجی و مناطق کردنشین قرار گرفت. در آن گزارش، به شکل مشروح بیان شد که خبرگزاری‌های وابسته به پ.ک.ک، عکس‌های خانم جلالیان با سلاح را سانسور می‌کردند تا او را فعال مدنی جا بزنند و به همین دلیل استدلال شد که خود خانم جلالیان نیز قربانی سیاست‌های پ.ک.ک و پژاک است (مشروح گزارش را اینجا بخوانید). البته این رویه در مورد خانم شیرین علم‌هولی نیز توسط پژاک و خبرگزاری پ.ک.ک (سایت فرات) و هواداران آنها در فضای مجازی تکرار شده است. این اقدامات، فقط یک معنا دارد: «رسیدن به هدف با دروغ». در مورد خانم علم‌هولی نیز این گزارش را مطالعه کنید.

اما بعد از واکنش‌ها به گزارش دیدبان در مورد واقعیت عکس‌های خانم جلالیان، خبرگزاری پ.ک.ک و افراد وابسته به این گروه، در یک تغییر رویه و رویکرد (که قابل تأمل است)، دیگر از عکس‌های جعلی خانم جلالیان استفاده نمی‌کنند. به‌عبارت دیگر، شاهد تاثیرگذاری «گزارش ویژه دیدبان حقوق بشر کردستان ایران پیرامون پرونده‌سازی پژاک علیه خانم زینب جلالیان» در رسانه رسمی پ.ک.ک و پژاک هستیم. خبرگزاری فرات که به دفعات اخبار غیرواقعی پیرامون موضوعات مختلف را منتشر کرده است، پس از آنکه دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به‌صورت مستند خبرسازی و جعل عکس، پیرامون خانم جلالیان را فاش ساخت، در آخرین مطالب منتشره در خصوص خانم جلالیان که متاسفانه با اهداف غیر اخلاقی تبلیغی نیز همراه گردیده است، دیگر از تصاویر جعل شده خانم جلالیان استفاده نکرده است. شایان ذکر است این اقدام بدون عذرخواهی و یا هر توضیحی به مخاطبان انجام شده است.

اصلاح عکس‌ها و ادامه دروغ‌پراکنی

دیدبان در تمام این مدت فارغ از مسائل سیاسی، فقط یک سوال را از مسئولان خبرگزاری فرات و هواداران پ.ک.ک داشت و آن این بود که چرا «عکس‌های دروغ و بیانیه‌های جعلی در مورد زینب منتشر کردید»؟ «چرا به نام او نامه و بیانیه صادر کرده‌اید»؟

این اقدامات، کاملاً مسیر پرونده خانم جلالیان را از نظر حقوقی دچار انحراف کرده است و اصلا به نفع ایشان تمام نشده است. دیدبان حدود دو هفته گذشته نیز توضیحی در مورد شایعات اخیر پژاک در خصوص خانم جلالیان منتشر کرده است (اینجا را بخوانید).

در هر صورت، دیدبان حقوق بشر کردستان ایران از این اصلاح انجام گرفته در رویکرد و پوشش خبری خبرگزاری پ.ک.ک و هواداران آنها استقبال می‌کند و امیدوار است که این امر به سایر موضوعات نیز تسری یابد. البته هنوز سوالات زیادی از پ.ک.ک و خبرگزاری فرات داریم که امیدواریم به آنها نیز پاسخ دهند. از جمله آنکه: «چرا، اخبار مرگ اعضای ایرانی خود را با تاخیر اعلام می‌کنید»؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب