کودک کرد، اما کردی نمی داند: مقصر کیست؟

  • ۴ سال قبل

رسانه های کردزبان از جمله شبکه تلویزیونی رووداو گزارش کردند یک کودک کرد به نام بیوار قاسم از دست داعش آزاد شده است. این کودک وقتی به دست داعش افتاد شش ماهه بود و اکنون شش ساله است اما کردی نمی داند. این کودک که اکنون در دهوک است در اصل از یک خانواده کرد ایزدی شنگالی می باشد که در کمپ رشان می ماند. این کودک در یک خانواده داعشی ترکمن زبان بوده و لذا کردی یاد نگرفته است.

بیوار نمی تواند با اعضای خانواده خود حرف بزند

خانواده ترکمن داعشی نام او را نیز تغییر داده و به انس تبدیل کرده اند. گفته می شود این خانواده پس از شکست داعش به ترکیه رفته است. خانواده او می گوید از طریق عکس او در فیسبووک توانسته اند بیوار را پیدا کنند. برادرش می گوید: بیوار بردرم است اما فقط ترکی می داند و این برایم سخت است که نمی توانم با برادرم نیز حرف بزنم. خانواده او می گوید: توانسته است از طریق فردی به نام عبدالله شریم و با مشکلات زیادی و پس از 5 ماه توانسته است بیوار را به اقلیم کردستان بیاورد.

مقصر واقعی کیست و چرا

هنگامی که داعش به شنگال حمله کرد، پیشمرگه های اقلیم کردستان وابسته به مسعود بارزانی در اقدامی ناگهانی و بدون اطلاع دادن به مردم کرد ایزدی شنگال و توابع آن، شهر را ترک کردند و داعش بلافاصله آن را اشغال نمود. این که پیشمرگه ها منطقه را تخلیه کردند و حتی یک گلوله نیز به داعش شلیک نکردند سبب شد تا بسیاری از کارشناسان آن را اقدامی از پیش برنامه ریزی شده بدانند که با اهداف خاصی صورت می گیرد. داعش تمام آن منطقه را اشغال کرد. ضمن قتل بیشتر مردان و جوانان ذکور، زنان و دختران اقلیت دینی ایزدی را به اسارت برد و بسیاری را نیز در بازارهای مختلف فروخت. بیوار قاسم نیز از جمله کسانی است که قربانی این اقدام بارزانی شدند. رها کردن ایزدی ها در برابر  وحشیگری های داعش سبب انتقادات تند  علیه بارزانی شد. علی رغم پایان کار داعش در شنگال هنوز هم تعداد زیادی زنان و کودکان ایزدی در دست داعش هستند و از سرنوشت آنان خبری در دست نیست. جامعه کرد ایزدی مسعود بارزانی را مسئول این جنایات تاریخی علیه ایزدی ها می دانند و می گویند تاکنون بیش از هفتاد بار کردهای ایزدی قتل عام شده اند اما تصور نمی کردند در قرن بیست و یک نیز با  چنین فاجعه ای مواجه شوند. کشورهای مختلف از جمله سازمان ملل نسل کشی کردهای ایزدی را به رسمیت شناخته اند.  اکنون علاوه بر مصیبت های ناشی از اقدامات داعش، ترکیه نیز شنگال را بمباران می کند و می گوید تا زمانی که پ ک ک در آن مستقر باشد به بمباران ادامه خواهد داد و پ ک ک نیز از خروج از  شنگال خودداری می کند لذا مردم شنگال نمی توانند برگردند و در کمپ ها می مانند.

عاملان و آمران باید محاکمه شوند

در برخورد با مسائل حقوقی نباید از معیارهای سیاسی استفاده کرد. اکنون زمان آن رسیده تا جامعه جهانی علاوه بر این که نسل کشی ایزدی ها را به رسمیت شناخته در گام دیگر با ایجاد یک کمیته تحقیق عاملان و آمران این نسل کشی شهروندان عراق را مشخص کند و در یک دادگاه صالح بین المللی محکامه نماید و نشان دهد عدالت وزیر و رئیس جمهور و رهبر احزاب و غیر نمی شناسد و باید اجرا گردد همان طور که در مورد رهبران جنایات صربها علیه مسلمانان در بوسنی یا لوران بگبو در ساحل عاج و دیگر جاها اجرا شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب