کرونا پیشمرگه را زمین‌گیر کرد

  • ۴ سال قبل

کرونا زندگی در اقلیم کردستان را متوقف کرده است. پس از آن که گزارش‌های میدانی و محلی نشان داد روند گسترش کرونا در اقلیم کردستان جنبه صعودی دارد اما رسانه‌های اقلیم وانمود کردند اوضاع تحت کنترل می‌باشد، آنچه در عمل دیده می‌شود اظهارات گزارش‌های محلی را تایید نمود.

مقامات اقلیم کردستان در مراحل اولیه تلاش نمودند تا با افتتاح یک مرکز کنترل کرونا و ارائه تصاویر خالی از بیمار از آن در رسانه‌ها نشان دهند کسی به کرونا مبتلا نشده و اقلیم آمادگی مقابله با آن را دارد و همچنین گذرگاه‌های رسمی با ایران و ترکیه را نیز بستند. اما همان طور که وزیر بهداشت اقلیم طی توئیتی اعتراف کرد قاچاقچیان، افراد را به صورت غیرقانونی از کوهستان وارد اقلیم می‌کنند تا با تست کرونا در مبادی رسمی مواجه نشوند. اما این فقط یک روی قضیه است.

گزارش‌های مختلف از جمله گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران نشان داد هم اعضای پ.ک.ک/پژاک از طریق مناطق مرزی تحت کنترل خود در محدوده شهر مرزی رانیه در اقلیم کردستان با گرفتن یکصد دلار افراد را به اقلیم کردستان قاچاق می‌کنند و این یکی از مسیرهای ورود کروناست و همچنین خود افراد فراری پ.ک.ک به سلیمانیه و اربیل اعتراف کرده‌اند وضعیت بهداشتی مقرهای کوهستانی پ.ک.ک/پژاک بسیار بد است و تعداد زیادی از اعضای مسلح آن به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و خود این افراد نیز قبل از دستگیری و انتقال به مراکز درمانی توسط اقلیم در طی مسیر، افرادی از اقلیم را مبتلا کرده بودند. اما مقامات اقلیم با هدف آرام نشان دادن اوضاع، از ارائه اطلاعات واقعی خودداری می‌کنند.

حال که شیخ جعفر شیخ مصطفی، معاون نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم، در کنفرانسی مطبوعاتی صراحتا اعلام کرد تمام آموزش‌های نیروی پیشمرگه به خاطر بیماری کرونا متوقف شده است، این امر در واقع، اعتراف به گستردگی شیوع کرونا و عدم توانایی اقلیم کردستان در کنترل آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب