پشت پرده قتل فرمانده ارشد پ ک ک

  • ۴ سال قبل

طبق اخباری که یک منبع موثق به دیدبان حقوق بشر کردستان ایران داده، تیمی از اعضای حزب کارگران کردستان (پ ک ک) به سرپرستی زبیر آیدار – عضو شورای اجرایی پ ک ک (ک.ج.ک.) و مقیم اروپا – در نروژ با تیمی از سازمان استخبارات ملی ترکیه (میت) دیدار و گفتگو کرده و به توافقاتی رسیده اند. طبق گفته این منبع، نتایج توافقات این گفتگو در ماه گذشته به شورای رهبری پ ک ک در قندیل اطلاع داده شد. با توجه به این که محورهای توافق شدیدا به نفع ترکیه و به زیان کردها بوده، لذا با نارضایتی تعدادی از فرماندهان و اعضا مواجه شده که از جمله آن خانم اسمه ارت فرمانده حزب آزاد زنان کردستان (پاژک)، حزب ویژه زنان پ ک ک، است.

کتاب “خون و باور”

به گفتته منبع فوق، این فرمانده اعلام کرده این توافقات همانند توافق‌های قبلی اسلو چیزی جز تسلیم شدن به خواسته های ترکیه نیست در حالی که می‌دانیم رفتار ترکیه نه تنها تغییر نکرده بلکه تندتر نیز شده است. خانم ارات تاکید کرده نباید با استخبارات و به صورت مخفی توافق کرد اگر ترکیه واقعا قصد دارد راهی برای مسئله کرد باز کند باید این راهکار سیاسی و علنی باشد چون برای توافق های استخباراتی – همانند موارد قبلی –  هیچ تضمینی وجود ندارد.

کتاب “آیات آپو”

گزارش منبع دیدبان حقوق بشر کردستان ایران حاکیست خانم اسمه ارات تهدید کرده در صورت ادامه رویه کنونی در پ ک ک مبنی بر داشتن روابط با استخبارات ترکیه و پنهان‌کاری، حزب خود را از پ ک ک جدا خواهد کرد. پس از آن و در همان روز، موقعیت محل استقرار این فرمانده ارشد پ ک ک به اطلاع مقامات استخباراتی ترکیه رسیده و بلافاصله او را هدف قرار داده و کشته‌اند. دیدبان نمی تواند این خبر را تایید یا رد کند ولیکن منبع خبری دیدبان موارد متعددی از سوابق حذف مخالفان در پ ک ک را در اختیار ما گذاشته که در حال بررسی و ارزیابی آن هستیم. گفتنی است چندین عضو ارشد و سابق پ ک ک در مورد قتل‌های درون سازمانی از جمله موارد هماهنگی با استخبارات ترکیه افشاگری کرده و حتی کتاب‌هایی را با ذکر دقیق مشخصات افراد، مکان و زمان قتل آنها منتشر کرده‌اند. هلموت اوبردیک آلمانی (در تحقیقی به نام “قتل مخالفان در  پ ک ک”)، سلیم چوروک کایا (عضو سابق و بنیانگذار پ ک ک در کتاب “آیات آپو”)، آیتکین ییلماز (عضو سابق در کتاب “رفیق خود را کشتن”)، لالش قاسو (عضو سابق پ ک ک، در سلسله مقالاتی)، آلیزا مارکوس (خبرنگار سابق رویترز در استانبول در کتاب “خون و باور”) به صورت مفصل به قتل‌های درون سازمانی پ ک ک پرداخته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب