پاسخ رد انجمن میهنی به درخواست دیدار مظلوم کوبانی

  • ۴ سال قبل

مظلوم عبدی، فرمانده نیروی سوریه دموکراتیک شاخه نظامی پ.ی.د.، در کنفرانسی مطبوعای اعلام کرد مواضع حزب اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د.) و انجمن میهنی کردهای سوریه و دیگر احزاب سیاسی در مورد اتحاد کردها مثبت است. همچنین، عبدی از همه احزاب خواست از این ابتکار حمایت و برای موفقیت با هم کار کنند. مظلوم عبدی این اظهارات را پس از دیدار با هیئتی از روشنفکران و شخصیت‌های مستقل اهل کوبانی بر زبان آورد. وی همچنین اعلام کرد نتایج این دیدار تا چند روز دیگر منتشر خواهد شد.

نمایندگان انجمن میهنی نیز به رسانه‌های دیگر گفته‌اند فقط به درخواست آمریکا با پ.ی.د. گفتگو می‌کنند. این اظهارات نمایندگان انجمن میهنی در گفته‌های حکیم البشار نیز تایید می‌گردد که در ماه نوامبر 2019 و پس از دعوت و دیدار با مظلوم کوبانی در صفحه فیسبووک خود نوشت. وی شش درخواست را به عنوان پیش شرط آغاز گفتگو مطرح کرد:

1-مظلوم عبدی باید به صورت رسمی از حزب کارگران کردستان (پ ک ک) استعفا دهد و اقدامات و رفتارهای آن را تقبیح نماید.

2-وی باید به صورت رسمی انفصال نیروی سوریه دموکراتیک از رهبری قندیل را اعلام کند.

3-تمام عناصر مرتبط با پ ک ک بایستی از نیروی تحت امر او حذف شوند.

4-افرادی که در قتل‌عام عاموده، قتل‌عام عال شیخ عفرین، قتل‌عام کوبانی، قتل نصرالدین برهوک، مشعل تمو و دیگران دست داشتند را تحویل دهد.

5-بررسی سرنوشت کسانی که توسط نیروهای وی ناپدید شده اند، از جمله بهزاد دورسان و ادریس علو، وکیل.

6-اعلام یک حزب سیاسی با یک برنامه ملی سوری.

جالب است بدانیم آمریکا و فرانسه تلاش می‌کنند تا بین دو جناح کرد در شمال سوریه آشتی صورت گیرد (از آشوریان و اعراب حتی چیزی هم پرسیده نمی‌شود) می‌دانیم بیشتر مناطق تحت کنترل نیروی سوریه دموکراتیک در شمال شرق سوریه کرد نیستند. جناح‌های مختلفی تلاش کرده‌اند دو طرف کردی سوریه را آشتی دهند اما بی‌نتیجه بوده است. قبل از این نیز گفتگوهایی با حضور بارزانی در اربیل انجام شده بود. با فرانسوی‌ها و همچنین دیدارهایی نیز در آمستردام و لاهه هلند صورت گرفته بود.

آلیزا ماکروس، نویسنده کتاب “خون و باور” و کارشناس مشهور امور پ ک ک در سطح بین‌الملل معتقد است شانس رسیدن به توافق بسیار کم می‌باشد. وی می‌گوید هر دو جناح قبلا سه دوره مذاکره کردند تا بخشی از قدرت را به انجمن میهنی بدهند اما این اجرا نشد. هر دو جناح نیز مورد انتقاد قرار دارند و مشکل اصلی این است پ.ی.د. حاضر به تقسیم قدرت نیست و انجمن میهنی نیز مشروعیت اداره خودگردان را به رسمیت نمی‌شناسد. این نویسنده همچنین می‌گوید تمایل پ.ی.د. برای مذاکره با تهاجم ترکیه و از دست دادن زمین ارتباط دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب