نویسنده کرد: اقلیم کردستان طبق برنامه اسرائیل حرکت می‌کند

  • ۴ سال قبل

آیت محمدی (کلهر) نویسنده کتاب «استراتژی اسرائیل در ارتباط با کردها و تاثیر آن بر امنیت ملی کشورهای منطقه (ایران، ترکیه، عراق و سوریه)» به ابعاد مختلف سیاست اسرائیل در مورد کردها در خاورمیانه می‌‌پردازد و در صفحه 336 می‌نویسد: «دولت عراق در جریان دولت-ملت‌سازی با مشکل جدی مواجه بود؛ چرا که سعی داشت یک هویت عربی به کردها تحمیل کند. این شرایط موجود در عراق از یک طرف و فعالیت و برقراری ارتباط اسرائیل با کردها از طرف دیگر مشکلات را برای دولت عربی عراق دوچندان کرده است».

این نویسنده کرد در ادامه خاطرنشان می‌کند «اسرائیل از همان آغاز به این نتیجه رسیده برای رهایی از محاصره سیاسی اعراب بایستی به قومیت‌های غیرعرب روی بیاورد. وجود جمعیت زیاد کرد یهودی در مناطق کردنشین عراق و دیگر کشورهای همجوار این قضیه را برای اسرائیل بسیار کرد. حتی کردهای یهودی به اسرائیل مهاجرت کرده و به رده‌های بالای سیاسی رسیدند. اینان در جلب توجه و اهمیت مناطق کردنشین برای اسرائیل نقش مهمی ایفا کردند. ارتباط یهودیان با کردهای عراق به سال های 1930 یعنی قبل از تاسیس اسرائیل بر می‌گردد».

آیت کلهر با اشاره به مشکل اسرائیل در تثبیت جایگاه خود و یافتن مشروعیت می‌نویسد: «کردستان عراق به لحاظ سیاسی این پتانسیل را دارد که به صورت عامل مشروعیت بخشیدن به جایگاه سیاسی اسرائیل مورد استفاده واقع شود. از سوی دیگر، همسایگی عراق با سه کشور ایران، ترکیه و سوریه که تمامی آنها جمعیت کرد دارند فرصت مناسبی را در اختیار اسرائیل قرار داده تا با ایجاد روابط نزدیک با کردها از آنها به عنوان اهرم فشار علیه این کشورها در جهت اهداف خود در منطقه بهره‌برداری کند».

نویسنده کتاب در ادامه می‌گوید: «اسرائیل بر آن است برای رسیدن به اهداف خود در کشور عراق، آن را به یک حکومت دست نشانده آمریکا تبدیل کند، تجزیه نماید و در نهایت به سوی تشکیل یک دولت مستقل کرد یا کنفدراسیون کرد پیش ببرد».

نویسنده در بخشی از نوشته‌ی خود به خرید زمین به ویژه توسط کردهای یهودی اسرائیل در اقلیم کردستان اشاره می‌کند که  البته در طی چند سال گذشته بارها توسط منابع محلی کرد گزارش و تایید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب