سرنوشت سخت مزدوران سوری در لیبی

  • ۴ سال قبل

نویسنده: «یورگن. و»، عضو سابق و آلمانی شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه

روز دوم ژانویه سال 2020 پارلمان ترکیه قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن نیروهای ترکیه می‌توانند تا یکسال به لیبی اعزام شوند. ترکیه از روز پنجم ژانویه اعزام نیروهایش به لیبی را آغاز نمود. ترکیه که همزمان درگیر دو جنگ در سوریه و لیبی است، از دستیابی به اهداف اعلامی خود فاصله بسیاری دارد. پس از کشته شدن 36 سرباز ترکیه در ادلب در 27 فوریه، وضعیت میدان جنگی در سوریه بحرانی شد، اما حملات انتقامی ترکیه در پنجم مارس علیه سوریه نیز با آتش بس ترکیه و روسیه تغییر کمی ایجاد نمود. اما جنگ ترکیه در لیبی مخفی‌تر مانده است و افکار عمومی ترکیه و جهان از عملیات ترکیه در لیبی اطلاع ندارند.

به نظر می‌رسد حضور نظامی ترکیه در لیبی با قرار گرفتن زیر حملات روز به روز سخت‌تر و جبهه دیپلماتیک نیز پیچیده تر می‌شود . دولت مستقر در توبروک که از ارتش ملی لیبی به رهبری ژنرال خلیفه حفتر، نیروی رقیب نیروهای مورد حمایت ترکیه، حمایت می‌کندT در یکم مارس در اوج بحران ادلب هیئتی بلندپایه به دمشق فرستاد. به یک معنا، دخالت ترکیه در لیبی سبب شد تا بشار اسد یک متحد دیگر نیز بیابد.

ژنرال حفتر

اما بیایید از تحلیل سیاسی دور شویم و ببینیم رجب طیب اردوغان چه کسی را به لیبی فرستاده است. ترکیه از زمان دخالت در لیبی به صورت فعال پناهندگان سوری در ترکیه را استخدام می‌کند و با سواستفاده از وضعیت ناپایدار آنان، این افراد را راهی جنگ لیبی می‌کند. ترکیه سابقه استفاده از پناهندگان به عنوان مزدور برای جنگ‌های در خارج دارد تا نیروهای نظامی خود را دخیل نکند و به جای آن گروههایی برای جنگ نیابتی ایجاد می‌نماید.

چندین سازمان حقوق بشری همچنان اعزام مزدوران سوری توسط ترکیه به لیبی را رصد می‌کنند. منابع موثق از افزایش نارضایتی در بین مزدوران سوری اعزامی به لیبی خبر می‌دهند. چون ترکیه به قول خود به این مزدوران عمل نکرد و این افراد در شرایط اسفناکی زندگی می‌کنند. یک فایل صوتی منتشر شده که طی آن یک مزدور سوری از رفتن به لیبی اظهار ندامت می‌کند و از کسانی که قصد دارند به لیبی بروند می‌خواهد از رفتن خودداری نمایند. چون ترک‌ها مبلغ قول داده شده 2 هزار دلار آمریکا برای هر ماه را پرداخت نمی‌کنند. او می‌گوید «ترکیه فقط حقوق یک ماه ما را پرداخت کرد. هیچ چیز برای ما تامین نمی‌کند. ما حتی به سختی سیگار پیدا می‌کنیم. ما در یک خانه هستیم و نمی‌توانیم از آن خارج شویم. چون هسته‌های نیروهای حفتر در همه جا مستقر هستند. همه ما می‌خواهیم به سوریه برگردیم. اکنون گروه‌هایی آماده شده‌اند که از طریق گروه الشام به سوریه اعزام شوند. گروه‌هایی نیز خود را به نیروهای بشار اسد تسلیم کرده‌اند و به کشور خود برگشتند».

طبق این گزارش تعداد اتباع سوری و مزدور کشته شده در لیبی به 151 نفر رسید. تلفات از گروههای المعتصم، سلطان مراد، ثغورالشمال، الحمزه و سلیمان شاه هستند. تعداد زیادی از خانواده‌هایی که در کمپ‌ها در ترکیه مانده‌اند، نگران اعضای خانواده خود در این گروه‌ها هستند. در حالی که در اوج شیوع بیماری جهانی در شرایط بسیار سختی قرار دارند. بیشتر سوری‌هایی که در لیبی با آنان مصاحبه شده است، اعتراف می‌کنند به دنبال پولی هستند که ترکیه به آنان قول داده بود. کسانی که همراه ائتلاف طرفدار ترکیه در سوریه جنگیدند ماهانه 550 لیره ترکیه یعنی 90 دلار می‌گرفتند. اما در لیبی نه تنها قول 2000 دلار گرفته‌اند، بلکه برای زخمی شدن نیز 3300 دلار و در صورت کشته شدن 10 هزار دلار و یک خانه برای بازماندگان دریافت خواهند کرد. شرایط سخت اقصادی در ترکیه که تعداد زیادی پناهنده سوری نیز در آن زندگی می‌کنند، سبب می‌شود این پیشنهاد برای بسیاری از افراد وسوسه کننده باشد.

همزمان با پیشرفت ارتش ملی لیبی در چند بخش کشور، مزدوران سوری در لیبی تلفات زیادی در نزدیکی شهر طرابلس پایتخت داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب