جنگ نیروهای نیابتی آمریکا در زمین سوریه

  • ۴ سال قبل

جنگ در ترکیه در حال نزدیک شدن به دهمین سال خود است. ده سال خونریزی و جنگ و کشتار و صادرات تروریسم و آوارگی مردم. اکنون همه کارشناسان متفق القول هستند که نظام سوریه و بشار اسد، بر خلاف روزهای اول، جایگاه مستحکمی دارند. اکنون در مناطق کردنشین تحولات جدیدی در حال رخ دادن است که ذهن کارشناسان را به خود مشغول کرده است. نیروهای داعش از زندان‌های کردهای سوریِ وابسته به پ.ک.ک فرار می‌کنند. ترکیه با همکاری پارتی به طور جدی در حال حمله و محدود ساختن قدرت پ.ک.ک در قندیل و شمال عراق است. از سوی دیگر داعش با حمایت آمریکا در حال ظهور مجدد و حمله به شهرهای عراق می‌باشد. چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟

از سوریه و مناطق کردنشین آن شروع می‌کنیم. ترکیه این مناطق را اشغال کرده و بافت جمعیتی آن را تغییر داده است. قسد و سایر نیروهای وابسته به آن که خود زیرمجموعه پ.ک.ک هستند، نتوانستند متحد سیاسی و نظامی پیدا کنند و طبق پیش‌بینی قبلی شکست خوردند. ترکیه و نیروهای تکفیری آن در عفرین و سایر مناطق کردنشین تمامیت ارضی سوریه و حقوق بشر را نقض کردند و به هیچ کس هم پاسخگو نیستند. آمریکا نیز مانند همیشه پشت کردها را خالی کرد و در لحظه حساس آنها را تنها گذاشت. اما تحولات سوریه و برخی اخبار مبنی بر توافق کردهای سوریه، اکنون ترکیه را به شدت نگران کرده است. توضیح آنکه ترکیه نگران است کردهای سوریِ وابسته به پ.ک.ک با رقبای خود که به مسعود بارزانی وفادار هستند، به توافق برسند و این امر موازنه قوا را به سود آنها تغییر دهد. این امور نیز نشاندهنده پویایی تحولات در خاورمیانه است. ترکیه از سویی با پارتی و بارزانی در عراق، توافق کرده و اما از سویی دیگر نیز کردهای سوریِ حامی بارزانی، با پ.ک.ک توافق کردند که دشمن آنکاراست. همین امر باعث شده که برخی این فرضیه را مطرح کنند که دستی از بالا در حال مدیریت است و البته در برخی موارد نیز نمی‌تواند صحنه سیاست را مطابق میل خود بچیند. به گواه اسناد متعدد و اظهارات صریح مقامات آمریکا، هم داعش و هم نیروهای مسلحِ کردی وابسته به پ.ک.ک در سوریه، توسط این کشور پشتیبانی و حتی ایجاد شده‌اند. اکنون نیز ترکیه که با پشتوانه سکوت آمریکا وارد سوریه شده است، نگران اتحاد کردها و کاهش نفوذ خود در سوریه است. در واقع، طبق نقشه آمریکا، متحدان و نیروهای نیابتی آن در حال تغییر صحنه هستند و ممکن است برخی، نفوذ خود را از دست بدهند.

در این میان به نظر می‌رسد آمریکا قصد دارد با حمایت از اتحاد کردهای سوریه، مساله درآمد نفت این مناطق را به سود خود حل کند، ابزار فشاری علیه ترکیه به دلیل نزدیکی به روسیه و ایران داشته باشد و از سوی دیگر، بر روند آستانه برای حل سیاسی بحران تاثیر بگذارد. به همین خاطر است که هم داعش را فعال کرده تا زمین عراق را به سود کاخ سفید متشنج نماید و هم کارت اتحاد کردها را فعال کرده تا علیه ترکیه و روند آستانه، وارد عمل شود. در این میان، کردها و سایر مردم سوریه قربانی این نزاع هستند. نفت سوریه غارت می‌شود و مزدوران ترکیه، به لیبی صادر می‌شوند و نوجوانان کُرد برای جنگ به قندیل اعزام می‌شوند. جنگ مطابق منافع آمریکا ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب