تهدید تروریسم علیه بشریت و دموکراسی: مورد پ.ک.ک (قسمت اول)

  • ۴ سال قبل

نوشته: پرفسور بوغرا ساری/پرفسور مراد تیناس

خلاصه کلی

حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که زیر چتر گروه جوامع کردستان (ک.ج.ک.) فعالیت می‌کند، گروهی تروریستی است که به دنبال تجزیه ترکیه، ایران، عراق و سوریه می‌باشد. بنابراین، این سازمان تهدیدی فوری برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌الملل است. علیرغم وجود این تهدید، جنگ با این گروه تروریستی در صحنه بین‌الملل جدی گرفته نمی‌شود.

اما باید گفت پ.ک.ک یک سازمان تروریستی فعال در جنایت‌های جدی علیه بشریت است، درست همانند داعش و القاعده. این سازمان تروریستی به اقدامات وحشیانه مانند قتل غیرنظامیان، حملات انتحاری، استفاده از کودک‌سرباز در جنگ، سربازی اجباری، پاکسازی قومی و تخلیه اجباری مردم از محل زندگی دست می‌زند. از این منظر، پ.ک.ک تهدیدی جدی برای ارزش‌های بشردوستانه و دموکراتیک جهانی است.

علیرغم تهدید پ.ک.ک علیه بشریت و دموکراسی در جنگ داخلی سوریه، ثابت شده تلاش‌های جهانی برای مقابله با این گروه کافی نیست. اکنون، بازیگران بین‌المللی استدلال می‌کنند اقدامات ضدتروریستی بایستی علیه داعش و القاعده متمرکز شود و بدین ترتیب این موضوع را مورد اغماض قرار می‌دهند که حزب اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د.) و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ.) شاخه پ.ک.ک هستند. واضح است، چنین رویکردهایی در صحنه بین‌الملل سبب تضعیف صلح و امنیت و همراه آن ارزش‌های  بشردوستانه و دموکراتیک می‌شوند. این بررسی بر فعالیت‌های پ.ک.ک علیه ارزش‌های بشری و دموکراتیک و اقصاد بازار آزاد تمرکز دارد و استدلال می‌کند جامعه بین‌الملل بایستی همانند موارد داعش و القاعده علیه پ.ک.ک نیز اقدامی مشترک انجام دهد. از این رو، اقدامات پ‌ک‌ک علیه بشریت و دموکراسی به صورت زیر آورده شده است:

-توسل به حملات تروریستی برای هدف قرار دادن غیرنظامیان از زمان تاسیس خود، لذا پ.ک.ک تهدیدی جدی علیه حقوق بشر است. پ.ک.ک در حملات خشن چند دهه گذشته چند هزار غیرنظامی از جمله زنان و کودکان را به قتل رسانده است.

-بین پ.ک.ک و دیگر گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده تفاوتی وجود ندارد، چون این گروه نیز علیه نظامیان و غیرنظامیان دست به عملیات انتحاری می‌زند.

-تعدادی از نهادهای مستقل بین‌المللی گزارش کرده‌اند پ.ک.ک از کودک‌سربازان در درگیری‌های مسلحانه در سوریه و ترکیه استفاده می‌کند. این سازمان تروریستی سال‌هاست در برابر چشمان جامعه جهانی به نقض حقوق بشر ادامه می‌دهد.

-شاخه‌های پ.ک.ک از جمله پ.ی.د. / ی.پ.گ./پژاک به صورت سیستماتیک در مناطق تحت کنترل خود آموزش نظامی اجباری به مردم می‌دهند.

-پاکسازی قومی و تخلیه اجباری جمعیت از جمله اقدامات متداول پ.ک.ک در سوریه است. پ.ی.د. / ی.پ.گ. روستاهای اعراب و ترکمن‌ها را تخریب کرده و ساکنان محلی را به قتل رسانده است.

– پ.ک.ک یک سازمان جنایی فراملی نیز است چون در قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان در سطح بین‌الملل فعال است. جامعه بین‌الملل از اقدامات پ.ک.ک در زمینه قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان به خوبی آگاه است.

-یک اقتصاد پویای لیبرال و مبتنی بر محیط رقابتی آزاد نیازمند آزادی عمل، آزادی سرمایه‌گذاری، آزادی مصرف بدون مواجه با هر گونه محدودیت روانی و فیزیکی است. از این منظر، پ.ک.ک تلاش می‌کند تا مانع عملکرد درست اقتصاد بازار آزاد و توزیع برابر رفاه اقتصادی در ترکیه و دیگر مناطق ‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب